Astronomski magazin - HOME

am@astronomija.co.rs
 
 
Astronautika
 

Sadržaj AM

 
nauka
Španska aeronautička industrija

Vaši komentari

Za običnog čoveka u Srbiji, Španija je zemlja koride, flamenka i "Real Madruda". Za one koji su išli u školu, to je nacija koja je dala Pikasa, Miroa, Gaudija, Korteza, Bunjuela i Lorku, i čija je bogata istorije neraskidivo isprepletana ne samo sa istorijom srednjevekovne Evrope, već i Afrike i obe Amerike. Međutim, tek veoma mali broj ljudi u našoj zemlji je svestan šta Španija predstavlja u Evropskoj zajednici danas. Pošto je interesovanje svih nas koji čitamo ovaj sajt vezano (uglavnom) za astronomiju, daću kratak osvrt na ulogu i značaj ove velike i bogate zemlje krajnjeg zapada Evrope u oblasti savremene aeronautičke industrije.

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

17.4.2007.

Sa sve značajnijim udelom lokalnih kompanija u velikim projektima u oblasti aeronautike u poslednjoj deceniji u zemlji i inostranstvu, ova mlada industrijska grana je u Španiji doživela vrtoglavi uspon. Sposobnost španske industrije da primenjuje vrhunsku tehnologiju, omogućila je njenim kompanijama širenje po čitavom svetu.

 Kliknite na snimak  
1.jpg (81201 bytes)
Španske kompanije prižaju značajne inovacije u istraživanjima svemira – naprimer, razvojem poboljšanja u satelitskim kontrolnim sistemima.

Kao što sam u uvodu rekao, sa ekonomskim jačanjem Španije u poslednjoj dekadi, i njena industrija vezana za aeronautiku je doživela veliki uzlet. Zahvaljujući neobično snažnim investicijama uloženim u istraživanja, i značajnim ulaganjima vodećih međunarodnih aeronautičkih kompanija, u zemlji su se oformile i razvile brojne male inženjerske, konstrukcione i tehnološke kompanije, koje su počele da pružaju podršku avionskom i svemirskom sektoru. Španske firme su se posebno razvile u domenu primene karbonskih kompozitnih vlakana, polju koje omogućava smanjenje težina i povećanje efikasnosti aviona. U isto vreme, istraživačka delatnost na univerzitetima osnažila je svoje veze sa brojnim privatnim kompanijama, a sve sa ciljem da se isprate narastajuće potrebe ne samo Španije, već i sveta oko nje.

Istorija

Svi znaju da je Španija vekovima bila pomorska sila broj jedan u svetu, ali je u osvajanje neba krenula tek u XX veku. Aeronautički inženjer i pilot Juan de la Cierva (1895–1936) je 1919. godine izmislio autogiro, jednu vrstu aviona. Nakon 4 godine mukotrpnih eksperimenata, postao je verovatno prvi čovek koji je poleteo u stabilnom avionu sa rotirajućim krilima [1], pretečom današneg helikoptera.

Ubrzo nakon toga, u martu 1923. godine, José Ortiz de Echagüe (1886–1980), treći Španac koji je dobio letačku dozvolu i prvi koji je leteo vojnim avionom, udružio se sa prijateljima i osnovao firmu CASA (Construcciones Aeronáuticas Sociedad Anónima), jednu od prvih aviokompanija u zemlji. U gradu Gatefi kraj Madrida, napravili su svoju prvu proizvodnu fabriku i iste godine počeli sa konstruisanjem i proizvodnjom vojnih aviona. Već tokom tridesetih godina, kompanija je razvila i proizvidila svoje sopstvene modele.

Nakon Drugog svetskog rata pa sve do sedamdesetih godina prošlog veka, CASA je važila za lidera u transportnoj avijaciji. Osamdesetih godina je proizvela popularni C–212 "Aviocar", letilicu koja je uspešno prodavana širom sveta.

Porisustvo velikih međunarodnih kompanija kao što su EADS i "Airbus" snažno su uticali na razvoj španske aeronautičke industrije.

Godine 1971., Španija je, preko CASA–e, postala deo velikog konzorcijuma "Airbus", i tako postala odgovorna za konstruisanje i proizvodnju specifičnih strukturnih komponenti, u koje spadaju delovi horizontalnih stabilizatora, delovi trupa, pristupna vrata i poklopci za stajne trapove. Početkom 1999. godinei CASA je postala jedan od osnivača Evropske kompanije za aeronautičku zaštitu i kosmos (European Aerospace Defense and Space Company, ili EADS), zajedno sa nemačkom kompanijom "DaimlerChrysler Aerospace AG" i francuskom kompanijom "Aerospatiale Matra". U EADS spadaju i "Airbus", kao i "Eurocopter", najveći svetski snabdevač helikopterima, i jedan od najvećih snabdevača evropskog globalnog satelitskog navigacionog sistema, "Galilea".

Trenutno, kompletne stajne trapove za sve "EADS–Airbus" avione, kao što je već čuveni džin "380", proizvode upravo Španci. Takođe, još od sedamdesetih godina CASA je uključena u svemirske programe, proizvodeći delove i module za lansere, satelite i Međunarodnu vasionsku stanicu. EADS–CASA je ostao glavni snabdevač "airlift" i transportnih aviona, poput "CN–235", za američku Obalsku stražu. "Airbusova" fabrika kraj Sevilje poseduje poslednju liniju za finalizaciju savremenog vojnog četvoromotornog aviona "A400", koji treba da zameni starije modele, kao što je C–130 "Hercules", a koji obezbeđuje duplo veću zapreminu i duplo veću nosivost.

Danas EADS–CASA, "Airbus" i "Eurocopter" imaju snažan udeo u španskoj aeronautičkoj industriji, i utiču na proizvodnju bukvalno na stotine manjih tehničkih, dizajnerskih i proizvodnih firmi širom Španije. U isto vreme, srećući se sa narastajućim industrijskim zahtevima i kreirajući sve više inovativnih rešenja, rađaju se i mnoge druge kompanije koje će imati sve značajniju ulogu u ovoj industriju ne samo u svojoj zemlji, već i u inostranstvu.

[1] Uz pomoć savršenog prototipa letilice, "La Cierva C-6", uspeo je da iste godine preleti i kanal Lamanš.

2  3  4  5    ::>

(04.05.2007.)


Komentar?

Vaše ime:
Vaša e-mail adresa:
Predmet:
Vaš komentar:

vrh

 

Potražite

AM Index
 
priključite se

Poseta centru ESA
u Španiji

ESAC - Evropski svemirski astronomski centar

Zvezdano oko Valensije

BRAZILSKI ASTRONAUT NA ISS

Indija stremi ka Mjesecu

IRANSKI SVEMIRSKI PROGRAM

VIJETNAM USKORO U SVEMIRSKOM KLUBU

I tako dalje. Svet se bavi naukom, a za to vreme Srbija rešava najvažnije pitanje čovečanstva: ko će da bude koji ministar u Vladi zemlje koja polako bledi na  političkim i svim drugim mapama sveta.

I mudro raspravlja o problemu Kosova.