3. Tražeći život
(1
2 3)
U poslednjem delu ovog govora, preći ću iz prošlosti u
budućnost. Kada posmatram stvari iz astronomske perspektive, četiri stotine
miliona godina koje su protekle od kada je život izašao iz okeana do danas
su vrlo kratak period. To je možda samo prvi skok u novoj revoluciji koja će
se završiti tek posle drugog, poslednjeg skoka. Prvi skok je iz okeana na
zemlju. Drugi skok će biti sa zemlje u svemir. Ta revolucija će biti gotova
kada život pobegne sa ove planete i od svemira napravi svoj novi dom. Mi smo
započeli drugi skok istraživanjem planeta sunčevog sistema i našim kratkim
putevima na Mesec. Ipak, dok god smo vezani za naše svemirske brodove i
svemirska odela, bićemo samo amfibije. Ljudi u svemiru mogu da prežive vrlo
kratko vreme posle kojeg se moraju vratiti na našu rodnu planetu i udisati
vazduh pod našim plavim nebom. Ova amfibiska faza može trajati nekoliko
stotina godina, dok god je život koji nosimo sa sobom sa Zemlje ograničen na
veštačke simulacije zemaljske prirodne sredine.
Posle toga, možda mnogo ranije nego što većina ljudi
očekuje, uzgajićemo biljke i životinje koje će biti prilago|ene životu u
otvorenom svemiru. Skok sa disanja vazduha na život u vakuumu nije ništa
veći nego skok sa disanja vode na disanje vazduha. Da bi se napravile takve
vrste potrebno je pribeći genetskom inžinjeringu. Biljkama će trebati novi
organi za fotosintezu koji će proizvoditi tečne ili čvrste perokside umesto
gasovitog kiseonika. Životinjama će trebati novi organi za disanje koji će
uzimati kiseonik u obliku peroksida, ne iz vazduha. Umesto pluća, životinje
bi imale neki organ nalik na jetru koji razlaže perokside na molekularni
kiseonik i sprovodi kiseonik u krvotok. I biljke i životinje će morati da
imaju jaču kožu nebili održavali unutrašnji pritisak i sprečili da im krv
proključa. Pritisak vodene pare na temperatri krvi je prilično nizak tako da
koža neće morati da bude debela da bi zadržala vodu. Na hladnim mestima,
dalje od Sunca, životinjama će trebati deblje krzno i biljkama deblji
slojevi kore zarad bolje toplotne izolacije. Ovo će zaista biti težak
zadatak za uzgajivače biljaka i životinja, ali sa kvalitetnim tehnikama
genetskog inžinjeringa nije nemoguć. Kada ga završe, život će se ponovo iz
doba amfibija preći u doba reptila. Drugi skok nove revolucije će biti gotov
i život će biti na putu ka novoj fazi svoje evolucije. Život adaptiran na
vakuum će se razvijati i stvarati nove ekosisteme na svim svetovima na
kojima ima dovoljno sunčeve svetlosti i hemijskih elemenata neophodnih za
život.
Ja nisam astronom, ali volim da razgovaram sa astronomima.
Vidim svemir kroz oči astronoma. Kuda god da pogledam, vidim lepotu. Sve što
vidimo, sem naše planete, je mrtvo. Jedna planeta bogata životom je lepša od
celog mrtvog svemira. Svemir bi bio mnogo lepši ako bi bio bogat životom,
ako bi se život proširio po tim milionima svetova. Kako god zna i ume život
se mora proširiti i napraviti dom za sebe u svakom kutku svemira, kao što je
napravio sebi dom u svakom kutku Zemlje. Možda je naš posao da budemo
babice, da potpomognemo ro|enje živog svemira. Verujem da svemirska
putovanja imaju viši cilj od sopstvene svrhe. Svemirska putovanja će biti
sredstvo za oživljavanje svemira.
Ljudska bića nisu morala da postoje da bi život pobegao sa
Zemlje. Mogle su da se pojave druge babice, druge vrste koje su razvile
inteligenciju i oru|a za putovanje po svemiru. Možda se život može i sam
proširiti po svemiru, bez uplitanja inteligentnih vrsta. Komadi stena se
lansiraju sa Marsa pod uticajem udara kometa ili asteroida i stižu na Zemlju
neoštećeni. Pronašli smo više od deset stena sa Marsa na Antarktiku i drugim
mestima na Zemlji. Da je Mars posedovao neke žive stanovnike, neki od njih
bi možda preživeli takav put i naselili se na Zemlji. Možda smo mi njihovi
potomci. Organizmi sa Zemlje mogu na isti taj način da stignu do Marsa. Ni
jedno mesto u svemiru nije potpuno izolovano od svojih suseda. Svemir ima
puno vremena. On može da čeka da se život sa Zemlje proširi prirodnim
procesima kao što su udari komete ili asteroida. Ako bismo se mi prihvatili
tog posla, samo bismo ubrzali prirodne procese.
Rakete koje se danas koriste da nas prevezu sa Zemlje u
svemir su apsurdno skupe. Javnost veruje da će svemirska putovanja zauvek
biti nedostupna običnim ljudima. Ali ne mora zaista da bude tako. Svemirska
putovanja ne bi trebala da zauvek budu posmatrački sport kojim se malom
grupom izabranih za koje plaćaju milioni drugih koji ostaju kod kuće i
posmatraju doga|aj na televiziji. Da bi putovanja u svemir bila jeftnija u
budućnosti, moramo napraviti javne autoputeve u svemir. Da bi bila
pristupačnija javnosti, svemirska putovanja moraju biti barem sto puta
jeftinija nego danas. Cena lansiranja tovara u svemir će morati da padne sa
dvadeset hiljada dolara po kilogramu na dve stotine dolara po kilogramu. Ovo
zvuči vrlo teško za izvesti, ali je moguće ako otkrijemo radikalno drugačije
metode propulzije koje će ostavljati izvor energije na Zemlji tako da svaki
svemirski brod ne mora da nosi gorivo sa sobom. Taj izvor energije za
lansiranje tovara sa površine u svemir bi trebao da bude kao javni autoput,
da uslužuje svakoga ko do|e do njega sa svemirskom letelicom i ko je spreman
da plati putarinu.
Postoji nekoliko načina za izgradnju svemirskog autoputa.
Toj svrsi može poslužiti običan laserski zrak uperen u nebo. Pre dve godine
u Prinstonu smo gledali film kojim je predstavljena tehnologija prve Leik
Myrabo’s svetlosne letelice. To je jedna mala igračka-model letelice sa
laserskim pogonom. Myrabo je profesor na Rensellaer politehničkom institutu
u Troju (Troy), Njujork. Njegov model se uspešno podigao oko metar od
zemlje, što je manje od visine koju su dostigla braća Rajt (Wright) 1903.
godine. Kasnije, ove letelice su se podizale više, ali prvi korak je bio
odlučujuć. Prvim letom je dokazano da je ovakav način leta moguć, kao što je
1903. godine pokazano da se čovek koji je teži od vazduha može osetiti kao
ptica, odnosno da može poleteti. Na filmu se čulo da letelica pravi zvuke
kao nekakva automatska puška, jer se visokoenergetski laser aktivira 10 puta
u sekundi. Vozilo je ribljeg oblika, ima zatupljen nos i reflektujući tanjir
oko pojasa. Masa letelice je 60 grama, a njen prečnik iznosi 15cm. Svaki
laserski impuls je uperen ka tanjiru s namerom da tu zagreje vazduh do
visoke temperature. Zagrevanjem vazduha izazvao bi se udarni talas koji bi
gurnuo letelicu na gore. Procečna snaga zraka iznosi oko 10 kW. U
me|uvremenu, Myrabo je pozajmio laser od američkog vazduhoplovstva i prošle
godine na Prinston doneo novi film u kome je pokazao kako je letelica
uspešno dostigla oko 22m visine. Zarad dostizanja većih visina, potreban je
bolji laser. Prostom računicom se zaključuje da ako je za podizanje letelice
od 60 grama potreban laser jačine 10 kW, onda je za letelicu tešku 5 tona
potreban laser jačine 1 GW. Za putovanje kroz svemir, letelica od 5 tona bi
mogla koristiti zagrevanje vode kao pogonsko gorivo. Ovih 5 tona bi bila
poletna masa, gde bi 2 tone bilo pogonsko gorivo, a jedna tona koristan
teret, koji bi sačinjavala dva putnika i njihov prtljag. Laser jačine 1 GW
bi bio jako skup, ali ne i nemoguć. Danas već postoje laseri jačina od 100
MW. Medjutim, laser je jednostavniji deo čitavog sistema. Teže je napraviti
ceo motor koji funkcionise na laserski pogon.
Sedamdeset godina posle prvog leta braće Rajt razvio se
moderan avionski transport. Možda će isto toliko godina proći pre nego što
Marybo-va svetlosna letelica postane standardno sredstvo prevoza do
odredišta kao što su orbita, Mesec ili čak negde dalje. Na svakom odredištu
morala bi postojati ogromna infrastruktura koja bi izgledala kao aerodrom,
zajedno sa industrijama i hotelima. U odnosu na životni vek, za sve ovo
trebaće mnogo vremena, me|utim, u astronomskim razmerama to će se ispuniti
za čas.
Teško je izgraditi autoput, ali ako je on stalno u upotrebi,
njegova izgradnja je isplativa. Da bi se svemirski autoput isplatio,
potrebno je sto hiljada lansiranja godišnje, što bi značilo na svakih 5
minuta. Ovaj autoput bi prvo koristile velike korporacije i vlada koji
ovakve troškove mogu priuštiti. A kada se autoput totalno izgradi, koristili
bi ga i obični gra|ani i njihove porodice. Ne samo da bi ljudi išli u
svemir, već bi oni sa sobom nosili i biljke i životinje. Do tada, genetika
bi prilagoila te vrste novoj sredini. Ljudi bi širili život gde god da po|u
kroz svemir.
Pre ili kasnije razvilo bi se jeftino putovanje kroz svemir.
Ne postoji nijedan fizički zakon koji kaže da svemirska putovanja moraju
biti uvek skupa. [to se fizike tiče, ako je cena srazmerna potrebnoj
energiji, onda bi slanje nekoga u svemir sa Zemlje koštalo isto koliko i
avionska karta od Njujorka do Tokija, što ne mora da znači i za povratni
smer. Visina cene svemirske karte isključivo zavisi od gužve u saobraćaju.
Milioni ljudi bi ga koristili kad bi imali svemirske gradove koje bi
posećivali. Me|utim, izgradnja svemiskih staništa i smanjenje troškova biće
spor proces. Mnogo toga se može uraditi za sto godina, ali ne dovoljno.
[irenje života u svemir neće dočekati ni naši praunuci. Me|utim kad se život
u svemiru ostvari, to će biti pravi blagoslov za čovečanstvo. Samo je jedna
stvar sigurna. Kada jednom život počne da se širi po svemiru, ništa ga neće
zaustaviti. Rašće i razvijaće se, sa ili bez naše pomoći.
I na kraju, pitanje: Gde da tražimo dokaze o postojanju
života? Snovi o mogućoj budućnosti imaju posledice na sadašnjost. Može biti
da je naša moguća budućnost nečija prošlost. Kada počnemo ozbiljnu potragu
za drugim životom u svemiru, treba imati na umu mogućnost da je neka
civilizacija već adaptirana na život u vakuumu. Za život u vakuumu planete
nisu odgovarajuća staništa. Veća je verovatnoća da život postoji na nekom
malom nebeskom telu kao što su asteroidi ili komete, tamo gde je gravitacija
slabija i gde je kretanje sa jednog mesta na drugo mnogo lakše. Za život u
vakuumu, planeta je smrtna zamka. Veća je verovatnoća da se u Kalperovom
pojasu, prstenu malih ledenih tela van Neptunove orbite, može naći život,
nego na svim planetama zajedno. Oko zvezda kao što je Beta Pictoris
orbitiraju oblaci raznih materija, pa i mnogo Kalperovih pojaseva. Potraga
za životom u svemiru se ne treba svesti samo na planete. One jesu
najpogodnija mesta za začetak života, ali ne i najverovatnija mesta za
otkriće života. U astronomiji, ako hoćete da do|ete do važnog otkrića treba
da tražite gde to niko ne čini. Ne kažem da ne treba tragati za životom na
Marsu, nego da postoje i mnoga druga mesta za potragu, kao što su Evropa,
Kalperov pojas i veliki molekularni oblaci. Život može cvetati gde god ima
vode, ugljenika, azota i svetlosti. Ja mogu da se kladim da prvi
vanzemaljski život neće biti otkriven na planeti. U svakom slučaju, biće mi
drago bilo da pobedim ili izgubim ovu opkladu.
<< 1.
Gravitacija je cool
<< 2. Svet iz ”kese za đubre” 3. Tražeći
život
|