Astronautika

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

24. mart. 2008.

Nakon nedelju i po dana komplikovanih konstruktivnih radova u orbiti, 7 astronauta se konačno otkačilo od ISS i otpočelo proceduru za povratak u Ameriku.

Prema rasporedu, planirano je da spejs šatl sleti na pistu u Kenedi spejs centru u sredu, čime će konačno biti okončana ova rekordna misija. Čitav utorak astronauti će u "Endeavouru" provesti u pripremama letilice za predstojeće sletanje.

Pilot Gregory Johnson se jutros otkačio od svemirske stanice, čime je okončan zajednički let koji je trajao 12 dana. Planira da šatlom napravi krug oko stanice i pruži šansu posadi da vidi svojih ruku delo.

Na ovoj slici koju su napravili članovi misije STS–123 kroz prozor letilice, pokazuje šatlov manipulativni sistem (levo), i solarne panele svemirske stanice (desno). U pozadini se vidi Zemlja.

Tokom ove misije, astronauti su sastavili velikog robota za rad, i instalirali prvi segment japanske laboratorije pod imenom "Kibo".

"Veoma smo vam zahvalni za sve što ste uradili za nas u poslednjih par nedelja," još jednom se radio–vezom zahvalila Peggy Whitson, komandir stanice, posadi šatla kada su se otkačili od njih. "Puno vam hvala."

Desetorica članova posade je izvela rekordnih 5 višesatnih izlazaka u svemir, i tom prilikom sastavila svemirskog robota, kompletirala novi japanski odeljak i izvršila još neke manje obaveze.

Direktor leta Mike Moses se zahvalio  astronautima i posadi na Zemlji za uspešno obavljenu misiju.

"Izuzetno sam ponosan na timove, sve njih, koji su nas doveli dovde," rekao je.

NASA planira da sledeći šatl postavi na lansirnu rampu već u maju, kada će "Discovery" odneti u orbitu ogromnu laboratoriju "Kibo". "Endeavour" je ovom prilikom odneo i montirao teretni deo laboratorije.

Moguće je da će zato sledeća misija, planirana za avgust, kada je trebalo servisirati Hablov teleskop, biti odgođena zbog problema sa isporukom tankova za gorivo za šatl.

Tankovi koji su iskorišćeni za lansiranje "Endeavoura" 11. marta bili su poslednji koji su izgrađeni kada je uništen šatl "Columbia", nakon čega je usledila stanka zbog dodatnih ispravki na kontejnerima zbog povećanih zahteva za sigurnošću.

Većina tih ispravki, ako ne i sve se odnose na zaštitnu penu, i zahteva vremena. Pored toga, NASA je imala i ponovljene probleme sa kvalitetom isporučenog goriva, što je dodatno uticalo na odlaganja.

NASA: http://spaceflight.nasa.gov

(07.07.2007.)

Komentar

09.04.2008.

Svakako bi u rezervi trebalo imati bar jedan do dva satla, kako bi mogli pruziti eventualnu pomoc na svemirskoj satanici

zavisic

SPEJS ŠATL - feljton

Spejs šatl Kolumbija eksplodirao

Spejs šatl Kolumbija

Da li je posada Kolumbije mogla biti spasena?

Šta je to space shuttle?