Astronomski magazin - HOME

am@astronomija.co.rs
 
 
Astronautika
 

Sadržaj AM

 
nauka
Španska aeronautička industrija

Vaši komentari

1  2  3  4  5

Testiranja
 

Ovaj virtuelni "reality" sistem sa alatima omogućava inženjerima zadužene kompanije uvid u održavanje i servis.

Da bi pomogle i ubrzale razvoj aeronautičke industrije, velike kompanije baskijskogregiona su, uz pomoć lokalnih organa vlasti, 1998. otvorile Aeronautički tehnološki centar (CTA) radi neophodnih inovacija i testiranja. Centar se od početka fokusirao na razvoj novih tehnologija i razna testiranja proizvoda i modela.

Jedan od sistema koje je razvio CTA jeste korišćenje infracrvenih senzora u otkrivanju pukotina i ostalih defekata i u metalima i u kompozitnim smolama. "Aernnova", jedna od kompanija koje stoje iza CTA, već uspešno koristi ovu novu i obećavajuću tehnologiju.

U svakoj od svoje 4 velike hale, CTA ima posla sa vatrom, dinamikom fluida, sastavom i akustikom. Trenutno se gradi hala u kojoj će se vršiti testiranja na visoka ubrzanja, što predstavlja vrhunsku tehnologiju koja će kompanijama uštedeti oko 20% vremena potrebnog za klasična testiranja, što će u krajnjoj liniji dovesti do značajnog smanjenja cena konačnog proizvoda. U nove testove spadaju ispitivanja vibracija, temperature i opterećenja različitih sistema u isto vreme, što će simulirati dugotrajni stres materijala i omogućiti proizvođačima da na vreme uoče sve nedostatke, pre nego što se produkt pojavi na tržištu. CTA je jedina laboratorija u Evropi koja radi ove testove i na elektromehaničkim komponentama, i jedna od retkih sa takvim uređajima u svetu.

Sve do sada navedeno nije bilo oduvek tako. Kada je sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka nastupila ekonomska kriza u svetu, ona je naročito eksplodirala na severu Španije. Suočene sa rastućim troškovima i konkurencijom sa Dalekog istoka, najviše su bile pogođene tradicionalne proizvodnje čelika i brodogradnja. Nakon analiza brojnih alternativa, kompanije baskijskog regiona su, uz potporu lokalnih vlasti, izabrale aeronautičku industriju kao svoj novi industrijski prioritet. Nakon samo 15 godina, regionalne investicije, zaposlenost i proizvodnja su doživeli neviđen rast.

"Do 1990. naša prodaja u aero i svemirskoj industriji je iznosila praktično nula," kaže José Juez, direktor HEGAN–a, baskijske aeronautičke industrijske asocijacije. "Danas u tom sektoru imamo preko 6.000 zaposlenih. Preko 20% prihoda ulažemo u istraživanja i razvoj, što je izuzetno visoko. Čitav taj napredak dolazi odatle što kompanije regiona, "Aernnova", ITP, SENER i više od 40 manjih firmi, poznaju sektor i shvataju značaj investicija u istraživanje naših sopstvenih novih tehnologija, kao i značaj saradnje sa drugim kompanijama i institucijama."

U južnom regionu Andaluzije, tamo gde "Airbus" i EADS–CASA imaju većinu svojih proizvodnih centara, lokalne vlade i kompanije se spremaju da do kraja ove godine otvore "Center for Aerospace and Advanced Technology" (CATEC). Centar će biti koncentrisan na 3 velike oblasti istraživanja: sastav i građu materijala, motore i goriva, i raznovrsnu opremu i uređaje. Centar će takođe raditi sa EADS–CASA–om na razvoju letilica bez ljudske posade.

Motori

Do kasnih osamdesetih , nijedna velika španska kompanija nije bila usredsređena na projektovanje i proizvodnju aeronautičkih motora i turbina. Kao odgovor na to, SENER, partner "Rolls Roysa", osnovao je ITP (Industria de Turbo Propulsores). Za samo 15 godina, kompanija je postala vrhunski svetski proizvođač turbina niskog pritiska za aeronautičke motore – turbina koje pokreću svoje ventilatore bez motora. Kompanija je izrasla u jednu od najvećih aeronautičkih kompanija u Španiji, fokusiranu na inovacije u razvoju, proizvodnji i popravci motora.

"Danas je teško opstati na tržištu samo na osnovu jednog faktora," izjavio je Iñaki Ulizar, direktor inženjeringa i tehnologije u ITP–u. "Ono što ovu kompaniju čini atraktivnom jeste kombinacija visoke tehnologije i obučenog ljudstva. Kada dobijemo specifikacije od naručioca, u stanju smo da svaki modul uradimo kompletno do kraja."

Turbine niskog pritiska u velikoj meri doprinose smanjenju težine motora. Trenutno su u ITP koncentrisani na smanjivanje buke, težine i potrošnje goriva. Opšti pristup je da se istražuju mehanička svojstva motora i protok vazduha, sa ciljem da se upotrebom novih materijala ili promenom aerodinamike profila poveća efikasnost. "Danas smo u stanju da radimo stvari o kojima pre pet godina nismo smeli ni da sanjamo," kaže Ulizar. "Današnje sposobnosti kompjutera nam omogućavaju da za jedan dan načinimo takve simulacije koje će dati precizne informacije o aerodinamici određenih komponenti. Ranije nam je za to trebala čitava večnost."

Treba reći da je u tom sektoru ITP jedna od vodećih kompanija po investicijama u istraživanja i razvoj. "Po tom pitanju, Španija je bila među poslednjim zemljama u Evropi, ali danas više nije tako," kaže Ulizar. "Danas u Španiji svakodnevno raste shvatanje da je jedini način da se opstane u ovom ssavremenom takmičenju baš investicije u istrašivačke delatnosti."

<::   1  2  3  4  5    ::>

(04.05.2007.)


Komentar?

Vaše ime:
Vaša e-mail adresa:
Predmet:
Vaš komentar:

vrh

 

Potražite

AM Index
 
priključite se

Poseta centru ESA
u Španiji

ESAC - Evropski svemirski astronomski centar

Zvezdano oko Valensije

BRAZILSKI ASTRONAUT NA ISS

Indija stremi ka Mjesecu

IRANSKI SVEMIRSKI PROGRAM

VIJETNAM USKORO U SVEMIRSKOM KLUBU