Članak poslao | |||
|
11.10.2007.
OBNAVLJANJE LANSIRANJA
“PROTONA” POD ZNAKOM PITANJA
Andrej KIŠLJAKOV, politički komentator
RIA “Novosti” (Moskva, RIA “Novosti”)
Kliknite na ilustraciju |
Proton |
Za 10. oktobar bio je planiran susret premijera Kazahstana Karima Masimova sa rukovodiocem Roskosmosa Anatolijem Perminovom. Rezultati tog susreta bili su predskazivi: ukidanje sankcija u pogledu daljeg lansiranja teškog raketnog nosača “Proton” sa kosmodroma Bajkonur. Zabranu lansiranja ovog nosača uvela je kazahstanska strana 6. septembra, posle havarije rakete koja je nanela veliku štetu ekologiji Kazahstana. Međutim, na susret premijer Kazahstana nije došao. To da će Karim Masimov u poslednjem trenutku otkazati posetu kosmodromu nikom nije padalo ni na um. Nesumnjivo da je i Perminov sa sigurnošću računao na taj susret. Na brifingu u Astani uoči posete Masimova koji je, uzgred rečeno, želeo da prati lansiranje 16-te međunarodne ekspedicije na MKS, šef Roskosmosa je izjavio: “…Mi smo dužni da mu (Masimovu) pokažemo startni kompleks rakete-nosača “Proton-M” i on treba da se lično uveri da se mi pridržavamo svih projektovanih mera. Tek nakon toga premijer će doneti odluku o ukidanju zabrane starta “Protona” sa Bajklonura”. Perminov se, zaista, osnovano nadao da će zabrana biti skinuta neposredno za vreme posete Karima Masimova kosmodromu, ili odmah nakon toga.
“Prema uslovima sporazuma između Rusije i
Kazahstana, uslov za ukidanje zabrane lansiranja
rakete-nosača sa Bajkonura jeste otkrivanje
uzroka pada rakete i sprovođenje mera u cilju
nedopuštanja da se ubuduće ponove slične
tehničke neispravnosti” – izjavio je u Astani
Anatolij Perminov. Međutim, još 8. oktobra
predsednik vladine komisije Kazahstana Viktor
Hripunov i Anatolij Perminov potpisali su u
Astani specijalni protokol koji upravo i
definiše razloge oktobarske havarije “Protona”.
“Razlog je u tome što se nisu u predviđenom
režimu razdvojili prvi i drugi stepen zbog kvara
u kablu upravljanja, nisu blagovremeno odradile
predviđenu radnju razdvojne spojnice, što je i
dovelo do havarijskog isključenja motora” –
konstatovao je Perminov. On je izneo uveravanja
da je ruska strana “odšlifovala
metodiku nedopuštanja takve situacije u
budućnosti”.
Karim Masimov teško da bi pronašao tehničke greške u startu i samom nosaču. Po svoj prilici, neočekivana odluka skopčana je sa drugim okolnostima. Na tom istom brifingu u Astani Perminov je priznao, da za sada nije uspeo da se dogovori o visini kompenzacije kazahstanskoj strani za štetu od havarije 6. septembra. Po njegovoj informaciji, “radna grupa utvrdila je striktni rok – da se svi materijali prikupe do decembra 2007. godine. Mi ćemo svakako, isplatiti ekonomsku štetu, u to nema sumnje, ali je potrebno sve izračunati. Jer Kazahstan je danas moćna država i tu nećemo sitničariti” – podvukao je Perminov. Međutim, danas potraživanja od strane Kazahstana suma od oko 60 miliona dolara ne izaziva naročit optimizam kod Roskosmosa. U Roskosmosu veruju da od “hleba jedinog” ne zavisi sudbina “Protona”. “Vladina komisija Rusije ne povezuje isplatu štete zbog havarije “Protona-M” i obnavljanje lansiranja “Protona” sa Bajkonura”, - izjavio je Perminov.
Kzahstanska strana se, međutim, upravo s time ne slaže i za sada ne namerava da pristine na ustupke. Za nas je oktobar i obnavljanje lansiranja “Protona” sa Bajkonura kritični momenat. Stvar je u tome što je za 25. oktobar planiran start ovog nosača sa nova tri satelita “GLONASS” po programu koji je od opštenacionalnog značaja i ima prioritetni status. Jer po striktnoj naredbi ruskog predsednika Vladimira Putina 18 navigacionih satelita koji obezbeđuju pokrivanje celokupne teritorije Rusije, treba da funkcionišu na orbiti do kraja ove godine. Danas u sistemu funkcioniše samo 8 aparata.
Prema tome, tu zaista ne treba sitničariti.
Mišljenje autora ne mora se podudarati sa
stavom redakcije.
Moskva, 11.10.2007. RIA “Novosti”
http://www.rian.ru/