|
nastavak
Ubrzo nakon što se 2000. godine analogni "Buran" pojavio na vazduhoplovnom šou MAKS, NPO "Molnja" ga je prodala australijskoj kompaniji "Buran Space Corp." koja ga je prikazala na Olimpijadi u Sidneju 2000. godine. Mada su novi vlasnici planirali veliku turneju po velikim gradovima Australije i Azije, slaba prodaja karata u Sidneju srušila je njihove planove i kompaniju dovela do bankrota. Pokušaj da se analogni "Buran" proda na aukciji za makar $6 miliona je propao, i letilica je, ostavljena na nemilost vandaliznu i rđi, čekala ispod obične cirade preko godinu dana pre nego što se pronašao novi kupac. OK–GLI je brodom odnešen u Bahrein, gde je u luci Manama Port bio prikazivan tokom Letnjeg festivala 2002. godine. Međutim, i novi vlasnici su ubrzo bankrotirali, i "Buran" je morao da bude bačen na lokalni otpad, a vlasnici su nastavili sudski spor oko nenamirenih računa sa NPO "Molnjom", ruskom firmom koja je prodala letilicu. Možda bi ova izuzetna letilica pala u potpuni zaborav da nemački novinari nisu 2004. pokrenuli kampanju i potstakli javnost i bogataše na akciju [2]. "Auto & Technik Museum" iz Zinshajma nekoliko puta je nudio ček sa 6 cifara, ali je sudski spor uvek sprečavao Nemce u kupovini. Drugi
modeli ruskog šatla su služili za brojne svrhe, uključujući testove
naprezanja i vibracija, zagrevanja i ponašanja u vakuumu, ili za
razvoj metoda za kačenje orbitera za noseću raketu "Energija",
kao i procedure za održavanje i transport. Jedan od takvih
test–modela u razmeri 1:1 kasnije je završio u moskovskom parku
Gorki, gde danas služi deci i omladini za razonodu. Bilo je
planirano da ovaj model, koji je ranije predstavljao OK–TVA
statičku i dinamičku letilicu, bude pretvoren u specifičan restoran
u kome bi se služila hrana slična onoj koju jedu kosmonauti u
svemiru. Pošto je ta ideja propala, OK–TVA je pretvoren u parkovsku
atrakciju, gde su putnici mogli da dožive simulaciju puta u svemir.
U prtljažni prostor je smešteno 30 sedišta opremljenih
motorima koji su mogli da simuliraju g naprezanja tokom
uzletanja i sletanja, kao i bestežinsko stanje. Tokom takve vožnje,
na velikom ekranu ispred i pored putnika prikazivan je film sa
jednog od "Buranovih" letova. Posetioci su takođe mogli da
posete i maketu pilotske kabine u nosu letilice, vrlo sličnu onoj u
pravom orbiteru. Međutim, uskoro je atraktivnost projekta počela da
opada kao i prodaja karata, tako da od 2000. godine čitav "trip"
danas traje manje od 10 minuta.
Informacije prikupljane sa tih letilica i modela za testiranje
kulminiralo je krajem osamdesetih, kada je izveden prvi uspešan let
"Energije" i "Burana". "Energija" je izvela
svoj prvi uspešan operativni let 11. maja 1987., i sve je
proteklo u najboljem redu. Taj uspeh je ohrabrio Sovjete da sledeće
godine pokušaju prvi zajednički let ansambla "Buran–Energija".
Lansiranje je obavljeno sa lansirne rampe 110 u 6 sati ujutro
15. novembra 1988. sa kosmodroma Bajkonur, u današnjem
Kazahstanu. Za razliku od američkih šatl misija, ovaj let je
obavljen bez ijednog člana posade. Prva misija je izvedena bez
kosmonauta zato što sistemi za održavanje života posade još uvek
nisu bili odobreni ili u potpunosti instalirani, a softver za
displeje u kabini nije bio kompletan. Međutim, primarni cilj misije
je bio testiranje mogućnosti automatskog lansiranja, orbitalnog
manevrisanja, i sistema za ateriranje razvijenih za orbiter.
Rukovodstvo je smatralo apsolutno nepotrebnim da rizikuju živote
kosmonauta u jednoj takvoj misiji.
Od navedenih letilica, prve dve su najviše bile odmakle u finalizaciji. Na njima su testirana vrata za tovarni prostor, manipulatorski kran, sposobnost pristajanja na svemirsku stanicu "Mir", i mogućnost ostajanja orbitera u svemiru oko tri nedelje. Mada je samo prvi orbiter nosio ime "Buran", drugi po redu nikada nije stigao da dobije zvaničan naziv. U nekim neslužbenim papirima se navodi da je njegovo ime trebalo da bude "Ptička" ("Ptičica"), dok drugi kažu da su tako bile nazivane sve neimenovane letilice. Naredne tri letilice su pripadale sledećoj generaciji šatlova, predviđenoj za letove s ljudskom posadom, koji su trebali da imaju poboljšanu letačku kabinu, sisteme za boravak posade i sedišta za katapultiranje. Nijedan od njih nije dobio zvaničan naziv, mada se šaputalo da bi treći trebalo da se zove "Bajkal".
Nažalost, ambiciozni planovi za dalji razvoj "Burana" i
njegovih sestara su zbog različitih vojnih i naučnih razloga
otkazani. Radovi na programu su stopirani praktično odmah nakon
prvog uspešnog lansiranja, i niko nije brinuo o njemu i pre nego što
se Sovjetski Savez raspao. "Buran" nikada više nije poleteo,
i mada nikada zvanično nije otkazan, predsednik Jeljcin je 1993.
prekinuo svaki dotok novca
[3]. Ubrzo nakon toga, direktor NPO "Energija", Jurij
Semjonov je potvrdio obustavu projekta objavom da je čitav plan
konačno mrtav. Procenjuje se da su konačnoj sudbini projekta najviše
kumovali ogromni troškovi, koji su se procenjivali između 14,5 i
20 milijardi rubalja. To breme je bilo tako teško i zahtevalo
tolike napore tadašnje nacionalne ekonomije da je najlakše bilo
otarasiti ga se. Danas su "Buran", "Ptička", i ostale
test–letilice u Bajkonuru vlasništvo Kazahstana i ostaće tamo u
zamenu za prava Rusije da nastave da koriste lansirna postrojenja u
Bajkonuru.
Nažalost, budućnost ovog projekta je danas mračnija nego ikada.
Dvanaestog maja 2002. veliki deo krova ogromne zgrade na lokaciji
112 se srušio i zatrpao orbiter "Buran" i raketu buster "Energiju".
Davanja države za održavanje objekata su bila tako mala da više od
decenije u zgradu nije bila uložena ni kopejka. Krov je intenzivno
prokišnjavao i propadao od težune snega zimi. Ti propusti su na
kraju izazvali rušenje krova zgrada, i tada je poginulo 8 radnika a
"Buran" je potpuno uništen.
Gubitak jedine letilice koja je mogla da poleti, i jadno stanje infrastrukture koja je davala podršku ruskim šatlovima u vidu proizvodnje, lansiranja i održavanja, skoro sigurno znači definitivni kraj projekta "Buran" za svagda.
(29.06.2008.)
|
Buran - još jedna priča o Buranu
|