Astronautika

TAJNE VALENTINE TERJEŠKOVE

Moskva, RIA "Novosti"

06.03.2007.

Terjaškova

Prva u svetu žena-kosmonaut Valentina Terjesskova, koja danas obelezava svoj jubilej, mašta o letu na Mars. Po njenom priznanju, još jedan let u kosmos bio bi joj najveći poklon. “Predivna i zagonetna crvena planeta, o kojoj smo Sergej Pavlovič Koroljov i ja mastali pre nekoliko decenija veliki je izazov i ja sam spremna da odletim tamo pa makar se i ne vratila” – priznala je Valentina. Još u vreme rada i vanrednog školovanja na tehnikumu Valentinu je privlašilo nebo – ona je vežbala u lokalnom aeroklubu i izvela 163 skoka sa padobranom. Međutim, devojka je želela da leti i uspela je da uđe u prvi ženski odred kosmonauta gde su je, pored ostalog, naučili da pilotira avionima. “Opterećenje na žensku grupu koja se sastojala od pet žena bilo je veće nego na muškarce” – seća se Terješkova precizirajući, da je i uopšte sistem priprema tih godina bio pretežak. Međutim, sve članice grupe “gajile su jednu ludu ideju, da pošto – poto savladaju pripreme i polete u kosmos”.

Let prve u svetu žene – kosmonauta na kosmičkom brodu “Vostok – 6” po okolozemljinoj orbiti zajedno sa brodom “Vostok-5” kojim je pilotirao Valerij Bikov, trajao je dva dana, 22 časa i 50 minuta. Za to vreme njen kosmički poziv “Čajka” obleteo je oko planete 48 puta, ali provedeni u kosmosu sati za Terjeskovu nisu bili i najsrećniji u njenom životu. Let je bio veoma riskantan – medicina nije raspolagala podacima o eventualnim posledicama tog leta poženski organizam. Kabinu “Vostoka” konstruktori su u međusobnom razgovoru nazivali “konzervom” – ona je bila toliko tesna da se kosmonaut u njoj, obučen još i u skafander, s mukom pomerao. Bezmalo tri dana, koliko je mlada žena provela u takvim uslovima na orbiti, bez obzira na specijalnu pripremu, po mišljenju mnogih stručnjaka, predstavljalo je pravi podvig.

Mašta Terješkove se ostvarila, međutim, kosmički let koji ju je učinio poznatom u celom svetu, za malo se nije završio tragedijom. “U brodu je došlo do greške u unošenju podataka o prizemljenju, pa je brod bio orijentisan tako da je umesto prizemljenja počeo povećavanje visine orbite i moglo dogoditi da se i ne vratim na Zemlju. Međutim, ja sam na vreme to primetila, obavestila stručnjake i oni su uneli pravilne podatke, tako da sam srećno sletela” – otkrila je Valentina tajnu koju je čuvala tri decenije. Prvi let “Čajke” bio je i poslednji u njenoj karijeri, i prva u Rusiji žena – general avijacije ceo svoj život posvetila je društvenom radu.

U toku skoro dve decenije nalazila se na čelu Komiteta sovjetskih žena, a od kraja 80-ih godina – Saveza sovjetskih društava prijateljstva i Roszarubežcentra. Terješkova je za zasluge odlikovana visokim odlikovanjima ne samo SSSR i Rusije, već i drugih zemalja. Ona je izabrana za počasnog građanina rodnog Jaroslavlja i mnogih drugih gradova sveta. Jedan krater na Mesecu nazvan je po njenom imenu. “Srećna sam što mi je pala u udeo teška sreća da se nađem među onima koji su krčili put ka zvezdama - izjavila je Valentina Terješkova. Prva žena kosmonaut rođena je 6. marta 1937. godine u Jaroslavskoj oblasti. Ona je u kosmos poletela sa kosmodroma Bajkonur 16. juna 1963. godine.

Članak poslao:
Miroslav Antić