AM Home

terminologije

instrumenti

Mala astronomska radionica

Dragan Miladinovic E-mail: dragmila@Eunet.yu

Uz nesto truda mozete osmatranje uciniti mnogo prijatnijim

Krstareci Internetom, u sazvezdju "Uradi sam", ljubitelj astronomije moze naici na niz veoma interesantnih ideja koje, uz malo "stapa i kanapa" moze opredmetiti u veoma korisna astronomska pomagala.

dvogled    Podjimo od korisnika sa najskromnijom optickom opremom: dvogledom. Vlasnici dvogleda, koliko puta ste "usinuli vrat", ili su Vam "otpale" ruke, dok ste u nezgodnom polozaju drzali Vas instrument, uzivajuci u lepotama nocnog neba?

Resenje za Vas moze biti montaza za dvogled koja za zapadu kosta oko 200 USD. Uz malo truda mozete je napraviti po dvadesetostruko nizoj ceni, sa najskromnijim alatom (testera za metal i/ili drvo i busilica), i to od materijala koji se relativno lako moze naci kod nas. Pravo resenje za Vas je binomontaza koja izgleda ovako:

Slika desno pokazuje tehnicko resenje "zgloba" [veca slika 37 Kb]

Ukoliko imate fotografski ili geodetski stativ, mozete napraviti slicnu stvar koja izgleda ovako:
[veca slika 12 Kb]

Zelite li maksimalnu udobnost prilikom posmatranja, idealno resenje je rotaciona kamp stolica sa drzacem za vas dvogled, a izgleda ovako:

veca slika 31 Kb

Rotacija stolice moze se resiti na vise nacina, a najjednostavniji je kupovinom gotovih tockica za namestaj, koje fiksirate na gornju (kruznu) plocu. Gornja ploca, sa stolicom i drzacem za dvogled, koji je postavljen na nju rotira uz pomoc tih tockica, po donjoj ploci. Kroz obe ploce, u njihovom centru probusite rupu i umetnete duzi i jaci sraf koji ne stezete jako, i ceo sistem je gotov. (Ispod stolice mozete staviti hladno pivo i sl.)

A moze i ovako:

veca slika 52 Kb

teleskop   Imate li teleskop Dobsonovog tipa, a dosadila Vam je potreba stalnog pomeranja teleskopa u dve ravni, a pri vecim uvecanjima neminovno "bekstvo" objekta i panicna potraga za njim "gore - dole" i "levo - desno", pravo resenje je lagana i jednostavna ekvatorijalna montaza za Vas teleskop. Autor ove montaze je gospodin Brent Russel iz Juznoafricke Republike, veoma dobro poznat u krugovima ATM ("amateur teleskope making").

Veca slika 20 Kb

Detalj prikazuje na koji nacin je tubus teleskopa fiksiran za montazu. [Veca slika 14 Kb]

Pri izradi ovakve montaze, osa rotacije (tj. "viljuska") teleskopa u deklinacijskoj ravni mora se u odnosu na horizontalnu ravan tla nalaziti pod uglom koji odgovara geografskoj sirini mesta iz kojeg se posmatra.

Da bi osa rotacije teleskopa bila postavljena tako da je "uperena" u Polaru (dakle, da se potpuno poklapa sa "svetskom osom"), potrebno je da teleskop, montiran na takav stativ postavite u horizontalni polozaj (kao da posmatrate udaljenu kupacicu) i zatim stativ pomerate levo-desno tako da se cev teleskopa poklapa sa pravcem sever-jug. Mali kompas ce Vam u tome mnogo pomoci, a ako ga nemate, teleskop usmerite prema zamisljenoj tacki na vasem horizontu, koja se nalazi tacno "ispod" Polare.

Upotreba eksperimentalne montaze koju sam izradio prema ovoj ideji, pokazala se jako laganom, jer je pracenje objekta veoma jednostavno i udobno, i prakticno se vrsi u jednoj ravni. Sto je montaza preciznije postavljena u pravcu sever-jug, (i sto je tlo ravnije i horizontalnije) to je manja potreba da se prilikom pracenja objekta polozaj teleskopa koriguje u deklinacijskoj ravni. Ovakva montaza teoretski omogucava i fotografisanje objekata sa kracom ekspozicijom (dakle sjajnijih objekata), sa rucnim vodjenjem teleskopa ali to do sada nisam probao.

Druga mogucnost je izrada "horseshoe" (potkovicaste) montaze za teleskop, koja izgleda ovako:

Veca slika 18 Kb

Sve sto je receno za prethodnu montazu, vazi i za " horseshoe ".

Kako se iz prednjih ilustracija vidi, izrada vaseg stativa za dvogled (teleskop) ne bi trebalo da predstavlja tehnicki problem, za prosecnog amatera. Malo Vase invencije, malo truda i GOTOV JE.

Vedro nebo…

U Novom Sadu, 01.10.2000.