Asteroidi

2004 XP14 - dan posle

Siniša Lavrnja
vandergraaf@sympatico.ca

Komentar na ovaj članak

I nekoliko dana nakon prolaska asteroida 2004 XP 14 u blizi Zemlje, uzbuđenje među astronomima amaterima u Kanadi se ne stišava.

Uglavnom se priče svode na dva tabora. Na one koji su ga videli i na one koji ga nisu videli.
A razloga neuspehu ima nekoliko. Od pogrešne pozicije i problema lociranja pa do lošeg vremena i prozračnosti neba.

Noć 3. jula tokom koje je asteroid prolazio kroz Zemlji najbližu tačku, bila je veoma topla i pomalo maglovita. Prozračnost nije bila ni približno na zadovoljavajućem nivou, ali je ipak bilo dovoljno dobro da se asteroid mogao uočiti sa lokacija daleko od svetlosnog osvetljenja grada. S obzirom da je magnituda asteroida bila oko 10-te, osmatranje iz grada bi verovatno bilo gubljenje vremena.

Programi simulatori neba kao Starry Night i mnogi drugi su korišćeni u potrazi za preciznom pozicijom asteroida, ali se to mnogima osvetilo, jer pozicija nije bila tačna. Čak i informacije sa sajta "Minor PLanet Center" su se pokazale kao nepouzdane.

Oni koji su uspeli da pronađu asteroid kažu da se asteroid nalazio u blizni zvezde "1 Persei" tačno u 02:53 po lokalnom vremenu, dok je program Starry Night pokazivao da bi se asteroid pored ove zvezde trebalo da se nađe u 13:01. "Minor Planets Centar" informacije su bile pogrešne čak za 11 minuta, dok je putanja bila pogrešna za 6 uglovnih minuta. "Starry Night" program je ovde grešio za "samo" 3 uglovne minute. Najpreciznije podatke o polozaju asteorida su imali oni koji su ih preuzeli sa NASA JPL Horizon sajta.

Ipak, promoćurniji i iskusniji amateri koji su shvatili da nešto nije u redu sa pozicijama odmah su pomerili teleskope, pronašavši asterizam na oko 20 minuta niz putanju asteroida gde su ga sačekali u zasedi.

Mnogi takođe izveštavaju neuspeh usled pogrešnog izbora okulara sa uskim vidnim poljem i velikim uvećanjem. U teleskopu od 10" sa uvećanjem od oko X60, asteroid se tek mogao nazreti na momente. A kretao se neverovatno brzo. Među kanadskim amaterima je veoma zastupljeno osmatranje okultacije zvezda asteroidima, što je događaj koji se meri sekundama, a ima i onih koji prate i beleže NEO asteroide. Svi izveštavaju da se ovaj asteroid kretao neverovatno brzo i da tako nešto nikada nisu videli. Kretao se brže nego što je izgleda iko očekivao.

2004xp14foto.jpg (222506 bytes)
2004 XP14

Praćenje asteroida i sinhronizovanje motorizovanih montaža sa brzinom asteroida se pokazalo za mnoge amatere kao nemoguć zadatak. Do sada je samo jedan član astronomskog društva koji ima veoma skupu i sofisticiranu opremu postavio snimak asteroida na klupskom sajtu a koji je načinio CCD kamerom, a da ga u isto vreme nije uspeo i vizuelno videti na drugom teleskopu. Kako je u pitanju jedna od najboljih montaža koja se može naći na trzistu, praćenje asteroida za njega nije bilo nikakav problem.

Asteroid se vidi na snimku kao jasna tačka. Ekspozicija je iznosila svega jednu sekundu, (odnosno 20 puta po 1 sekundu) i pri tome se zvezde vide kako ostavljaju trag. Na osnovu toga se moze videti koliko se brzo asteroid kretao.

(08.06.2006.)