AM Home

Miro Ilic:
Kometografija

komete

KOMETE U AM

Uhvacena kometa C/1999 S4 (LINEAR)

Dragan
Miladinović
dragmila@Eunet.yu

Kometa LINEAR 1999 S4 konacno u okularu mog teleskopa.

Jos od prosle godine najavljivanu spektakularnu pojavu komete 1999 S4 LINEAR, sa nestrpljenjem sam ocekivao, svakodnevno "prelistavajuci" izvestaje na Internetu, u ocekivanju da kometa postane dovoljno sjajna za moj 6-incni f/8 teleskop (sjajnost oko 13 magnitude), kao i da zauzme polozaj na nebu koji bi bio povoljan za posmatranje. Prvi izvestaji o njenom opazanju, nakon njenog prividnog izlaska iz podrucja obasjanog Suncem, poceli su da pristizu krajem maja meseca. Medjutim, obzirom da zivim u zapadnom predgradju Novog Sada, sa mog posmatrackog mesta (obliznje poljance) severni, istocni i jugoistocni horizont je obilno osvetljen svetloscu grada, do najmanje 20-tak stepeni nad horizontom, sto znatno otezava posmatranje objakata u tom pravcu, snizavajuci "moc opazanja" nebeskih objekata za najmanje 2-3 magnitude.

Posle tri neuspesne noci, u kojima sam pred svitanje pokusavao da dobijem "trku" sa svitanjem i opazim kometu , koja se nalazila nisko nad horizontom, pre nego sto svetlost nadolazeceg jutra to onemoguci, uvece 29-og 06. 2000. resio sam da ostanem budan i pokusam da je konacno "ulovim".

Zauzeo sam svoju posmatracku poziciju, naoruzan teleskopom i pratecom opremom, kao i preciznom zvezdanom kartom iz astronomskog programa HELLO NORTH SKY, (koji se moze besplatno preuzeti sa Interneta), a koji je u sebi imao ukljucene podatke o polozaju ove komete, ukljucujuci i simbol za nju, sto se kasnije pokazalo od izvanredne pomoci. Prethodne noci u Novom Sadu je padala kisa, pa je vazduh bio prilicno vlazan a atmosfera puna isparenja, tako da sam gotovo odustao od posmatranja, ocekujuci da ce eventualni kometin slabi sjaj biti skriven zamucenoscu neba. No zahvaljujuci genetski usadjenoj tvrdoglavosti, resio sam da noc po svaku cenu provedem uz teleskop. Najpre su negde posle ponoci iz prizemne sumaglice okupane sjajem "svetlosti velegrada" izronili Persej i Andromeda, te sam sa nestrpljenjem ocekivao da u okularu ugledam i M 34, zvezdano jato koje je trebalo da bude polazna tacka u pronalazenju komete. Nakon nekih dvadesetak minuta, uspeo sam da ga pronadjem, mada je bilo vrlo slabo u okularu od 32 mm (uvecanje 38 x ). Racunao sam da sa protekom vremena ima sanse da deo neba u kojem bi trebalo da se nalazi kometa (oko M 34), izadje iz sumaglice, buduci da se u zenitu, i pored svetlosti par okolnih svetiljki, razaznavao Mlecni put, sto je bio znak da je atmosfera ipak prozirna.

Oko 01:15 uspeo sam da pronadjem i mali asterizam u obliku decjeg zmaja ciju trouglastu "glavu" cine objekti SAO 38127 (8.0m), 38120 (8.3m) i najsjajniji SAO 38112 (7.1m). Unutar tog trougla, prema pomenutom planetarijumskom programu i njegovoj mapi, trebalo je da se nalazi trazena kometa. Promenio sam okular, i stavio onaj od 26 mm (48 X uvelicanje sistema), u zelji da suzim vidno polje. I zaista, negde oko ponoci, ugledao sam zvezdicu manje sjajniju od sve tri navedene, koja se nalazila unutar tog trougla. Zahvatio me je talas odusevljenja, iako se, objektivno ta zvezdica ni po cemu nije razlikovala od okolnih, ali, ja sam znao da je to ono sto sam trazio. Kometa LINEAR 1999 S4 bila je konacno u okularu mog teleskopa, nakon visemesecnog iscekivanja. Kako je nadalje, vreme brzo prolazilo u tada vec smirenom posmatranju komete, vazduh je postajao sve prozirniji (zbog vece visine objekta nad horizontom), te sam negde oko 02:30 vec mogao da uocim i njenu slabasnu komu. Uporedjenjem sa zvezdama iz navedenog asterizma, (po metodu off-off: defokusiranjem zvezde i komete) procenio sam da je njena magnituda najbliza magnitudi zvezde SAO 38101, dakle oko 8.8 magnitude.

Lagano i tiho, uz prvu pesmu udaljenih petlova, na severoistocnom delu neba poceli su se videti prvi znaci nadolazece zore. Jos malo uzivanja uz okular, i kraj. Zadovoljan, spakovao sam instrument, uprtio ga i pozurio na spavanje, da uhvatim 2-3 sata odmora do odlaska na posao. U narednim nocima ocekujem da kometa postane jos sjajnija, a kako ce se prividno penjati na horizontu, moci ce se posmatrati duze vremena u toku noci. Prema nekim predvidjanjima, za ocekivati je da ce do njenog perihela, u poslednjoj dekadi jula, biti dovoljno sjajna da se opazi kao tackasti objekat i uz pomoc dvogleda sa objektivom od bar 30mm.

Vedro nebo!
U Novom Sadu, 30.06.2000.