Astronautika

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

23. dec. 2007.

Slika je napravljena 23. oktobra u Nasinoj clean room, neposredno pred lansiranje šatla "Discovery". Na njoj se vidi kako Dan Tani šalje poslednji pozdrav svojoj majci, ne znajući za surovu istinu da će dok on bude u svemiru 90–godišnja starica nastradati u sudraru svog auta sa zahuktalim vozom. Nažalost, šanse da prisustvuje sahrani su nikakve, jer je njegov povratak na Zemlju predviđen tek sredinom sledećeg meseca.

Kada je jutros javljeno da su Rusi iz kazahstanskog Bajkonura lansirali novi "Progres", Amerikanci na Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS) su bili oduševljeni – znači, ipak nema saonica i irvasa, već je u pitanju modernija i proverenija Deda Mraz–varijanta.

Naime, po već utvrđenom planu, "Progres M–62" je jutros u 8:12 po našem vremenu, natovaren gorivom, hranom, kiseonikom i rezervnim delovima, krenuo na trodnevno putovanje ka stalno naseljenoj stanici u orbiti oko majčice Zemlje. Očekuje se da će posle za Ruse već rutinske vožnje svemirski teretnjak baciti sidro u sredu, u pola deset pre podne po našem vremenu.

Iako će stići jedan dan nakon Božića, američki komandant stanice Peggy Whitson i Nasin inženjer specijalista Daniel Tani već danas sa nestrpljenjem lebde po stanici i isčekuju taj trenutak – za to imaju puno razloga.

Čak i ruski kosmonaut Jurij Malenčenko, treći član posade, ima isprekidane snove i trza se na svaki zvuk povremenih udara mikrometeorita. Razlog za to je što on, pored tradicionalnih poklona za predstojeće praznike, očekuje od svoje porodice i kolega poklone i za 46 rođendan, koji pada u sledeću nedelju.

Kako javlja novinska agencija RIA, među poklonima za njega biće njegova omiljena ruska muzika i filmovi, a posebna poslastica će mu biti kućni video–snimak njegove porodice koja ga silno i sa nestrpljenjem isčekuje na Zemlji.

Ne znam šta su zapakovali Amerikancima, ali je javljeno da su im doktori sa Instituta za bio–medicinske probleme poslali "tradicionalne poklone: med i orahe, i kesu svežeg sezonskog voća – grejpfrute i kalifornijske pomorandže".

Kad nešto pomislim, ne moram ni da posećujem tu Svemirsku stanicu ako šalju takve poklone – žena mi je jutros, pre doručka, OČISTILA i složila pun tanjir mandarina i pomorandži! Znači da u svojoj kući imam tretman k'o američki astronaut na Međunarodnoj stanici. Orasi i med kasnije. Bravo za mene!

(23.12.2007.)