Astronautika

Dipl. ing.
Drago I. Dragović

dragovic@net.yu

11. april. 2008.

Naš prijatelj iz Poljske, astronom–amater Anžej Karon, vlasnik najboljeg sajta o Sunčevom sistemu koji sam ja ikad video, javio mi je da je NASA pustila fantastične snimke Fobosa!

Mars' moon Phobos in color

Kamera HiRISE[1] (The High Resolution Imaging Science Experiment), koja koja se nalazi na orbiteru Mars Reconnaissance i koja nam je do sada priredila neverovatna iznenađenja, poslala je još jedno iznenađenje. Naime, 23. marta 2008, za samo 10 minuta, sa samo 6.800 km visine, dvaput je snimljen Fobos, Marsov veći pratilac. Ovo gore je prva slika, napravljena kombinacijom plavo–zelenog, crvenog i infracrvenog filtera.

Phobos from 5,800 Kilometers (Color)

Ovde je prikazana i druga slika Fobosa, načinjena sa samo 5.800 km, istom kombinacijom filtera. Osvetljeni deo Fobosa ima oko 21 kilometar u prečniku. Najuočljiviji je veliki krater Stickney dole desno. Sa prečnikom od 9 kilometara, to je najkarakterističniki detalj na čitavom satelitu.

Razlika u boji oko Stickneya govori da je u pitanju svežiji, pa samim tim i mlađi materijal od okolnog.

Na slici se vide i brazgotine i kraterski lanci, za koje su najnovije studije evropskog "Mars Expressa" utvrdile da nisu u direktnoj vezi sa nastankom Stickneya. Možda su pre nastali kao posledica pada materijala izbačenog prilikom mnogobrojnih pogodaka Marsa. Linije koje se vide na padinama kratera Stickney, posledica su klizanja prašine niz padine izazvanog slabom gravitacijom Fobosa (ona je manja od hiljaditog dela Zemljine gravitacije.

Zbog velike rezolucije slike, na fotografijama se vide detalji manji od 15 metara u prečniku.

MRO_HiRISE.jpg (271931 bytes)

Ideju za konstrukciju kamere HiRISE dao je Univerzitet Arizona. Da li bi neki naš univerzitet bio kadar za makar neki projekat? Makar Šumarski da predloži nešto, ako neće Elektrotehnički?

[1] Kamera je teška samo 65 kg, ali je "teška" i $40 miliona. Čini je reflektujući teleskop od 0,5 m, sa rezolucijom od 1 mikroradijana (ili 0,3 m na 300 km; slike na Google Maps imaju rezoluciju do 1 m), koji je najveći od svih deep–space misija.

(13.05.2007.)