Astronautika

kosmonautika
RUSKI DOBROVOLJCI TRENIRAJU ZA PUT KA MARSU
Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Moskovski institut za medicinska i biološka istraživanja Ruske akademije znanosti (IBMP RAS) u suradnji sa Ruskom svemirskom agencijom (RSA) objavio je kako je pokrenuo program "MARS 500" te kako od ovog tjedna kreću prijave potencijalnih kandidata za "put" ka Marsu.

biosphere2.jpg (153609 bytes)
Biosphere 2 zatvorena nastamba za život na drugim planetama
na_marsu2031.jpg (48730 bytes)
Hoće li ovako izgledati Mars budućim istraživačima koji se sada još uvijek igraju u nekom vrtići negdje na planeti?

Nakon opsežnih psihofizičkih ispitivanja šestero najboljih dobrovoljaca od kojih svi moraju biti mlađe životne dobi uz obveznu sveučilišnu diplomu i perfektno poznavanje engleskog jezika, biti će 520 dana "zatvoreno" u modelu svemirskog broda prostorne zapremine 500 metara kubnih (veličina prosječne obiteljske kuće) koji će simulirati svemirski brod na putu ka Marsu.

"Astronauti" će imati svoj zatvoreni bio-sustav, jesti će sterilnu hranu koja će sva biti smještena unutar kompleksa, koristiti recikliranu vodu i udisati reciklirani zrak, bez mogućnosti naknadnog dodavanja vode, hrane i zraka.

Sve probleme sa opremom, uređajima te međusobnim društvenim i medicinskim problemima morati će riješavati sami, neće imati kontakt sa vanjskim svijetom osim putem e-maila i videokonferencija te razgovora sa kontrolorima misije.

Događanja unutar "svemirskog broda" pratiti će se putem kamera i mikrofona poput reality show-a, koji svoje porijeklo i vuče od sličnih eksperimenata od prije petnajstak i više godina poput "Biosphere 1 i 2".

Da bi osigurali "vjerodostojnost" misije u komunikaciji će se koristiti vremenski odmak, naime zbog velikih udaljenosti, radiosignalima treba i do dvadesetak minuta (ovisno o udaljenosti planeta) da sa Marsa dođu do Zemlje i još toliko za nazad te će astronauti na hitan upit, odgovor ponekada morati čekati skoro sat vremena!

Bude li program tekao dobro, postoji mogućnost da se trajanje programa produži na 700 dana koliko bi trajala misija na Mars u kojoj bi astronauti mogli nekoliko mjeseci boraviti na tlu crvene planete, za razliku od 500dnevne misije u kojoj bi astronautima za istraživanja na planeti bilo dostupno samo petnajstak dana.

Ovim eksperimentom znanstvenici žele dobiti odgovore može li šesteročlana posada bez ikakve pomoći sa strane preživjeti 18 mjesečni put do Marsa i nazad, na kakve će se sve biološke, ljudske i druge probleme naići i kako će ih posada riješavati.

Jednom kada prava misija na Mars krene, astronautima na njihovom putu zaista nitko neće moći priteći u pomoć i morati će se sami snaći u svim zamislivim i nezamislivim situacijama.
Ruska svemirska agencija u proteklih je nekoliko desetljeća na svojim svemirskim stanicama Saljut, Mir i ISS, provodila dugotrajne boravke astronauta upravo sa ciljem dobivanja podataka o utjecaju svemirskog prostora na čovjeka kako bi se buduće misije ka Mjesecu i drugim planetama mogle kvalitetno isplanirati i izvršiti.

(04.08.2006.)