Na Zemlji

Uvod

|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Podela

Naučnici dele dinosauruse u grupe zavisno od načina na koji su te grupe međusobno povezane. Naučnici takođe mogu da prate evoluciju dinosaurusa, praveći na taj način rodoslov, koji se u slučaju dinosaurusa zove cladiogram.

Postoje dve velike grupe dinosaurusa na osnovu oblika kosti u bedru. Dinosaurusi sa bedrom koje je po obliku slično bedru današnjih reptila krokodila i guštera spadaju u grupu saurichians (gušterovo bedro). Dinosaurusi čiji oblik kosti u bedru podseća na bedro današnjih ptica, spadaju u grupu zvanu ornithischians (ptičje bedro).

Pomalo stvara konfuziju to što su dinosaurusi "ptičje-bedro" u dalekom srodstvu sa pticama, koje su zapravo direktni potomci dinosaurusa "gušterovo-bedro".

Ankylosaurus Veća slika

Najpoznatija grupa ornithischian dinosaurusa su Ornithopoda, Ankylosaururia, Stegosauria, Ceratopsia i Pachycephalosauria. Svi pripadnici ovih grupa dinosaurusa su biljojedi.

Ornithopods, kao na primer Iguanadon (Iguana zub) i Hypsiliphodon (visokoivični zub), su bili po pravilu dvonožni, iako su ponekad hodali i na sve četiri noge. Imali su glave sa dugačkim njuškama. Ankylosaurus (tvrd gušter) se može lako prepoznati po svom izgledu koji podseća na tenk, sav pokriven sa oklopnim pločama.

Iguanadon Veća slika

Pripadnici grupe stegosaurusa kao na primer Kentrosaurus, imaju velike koštane ploče i bodlje poređane u redovima na leđima.

Ceratopsians kao Triceratops (troroga glava) obično imaju impresivne rogove na glavi. Pachycephalosaurus (tvrda glava reptil) su imali visoku lobanju sa debelim slojevima od kosti.

Saurichians dinosaurusi su podeljeni u dve podgrupe. To su Theropoda i Sauropodomorpha. Theropod dinosaurusi su bili dvonožni mesožderi opremljeni sa redovima oštrih zuba i rukama sa snažnim kandžama. Ova grupa uključuje Allosaurus (drugi guster), Tyrannosaurus i Oviraptor (kradljivac jaja).

Sauropodomorpha je takođe podeljena u dve podgrupe. To su: Prosauropoda i Sauropoda. Obe ove grupe su biljožderi sa dugačkim vratovima, malim glavama i ogromanim ovalnim telima. Međusobno se razlikuju pa nekim karakteristikama kao što je broj pršljenova u vratu. Sauropodi imaju mnogo duže vratove od prve grupe. Plateosaurus je tipičan primer prosauropoda, dok su "Diplodochus" (dvostruki zrak) i Brachiosaurus (ruka gušter) predstavnici sauropoda.

(Kliknite na sliku)