Na Zemlji

Uvod

|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Kliknite na sliku
Andrews .jpg (24809 bytes)
Roy Chapman Andrews pokazuje fosile dinosaurusovih jaja koje je otkrio u pustinji Gobu, Mongolija, dvadesetih godina prošlog veka.

Jaja dinosaurusa

Dinosaurusi nisu isto što i današnje velike ptice i sisari, ali su u svakom slučaju sličniji njima nego krokodilima ili gušterima. Jaja i gnezda dinosaurusa je prvi pronašao paleontolog Roy Chapman Andrews iz Američkog Muzeja Prirodne Istorije u pustinji Gobi u Mongoliji, tokom 1920. godine. Ovaj pronalazak je po prvi put pružio naučnicima uvid kako su dinosaurusi mogli uzgajati i paziti na svoje mladunce. Veliki broj novootkrivenih gnezda i mesta gde su dinosaurusi polagali jaja u Mongoliji i zapadnim SAD, uključujući i embrione i mladunce dinosaurusa, pomogla su da se naše znanje o rođenju dinosaurusa proširi. Pažljiva istraživanja ovih dragocenih fosila su otkrila da su se dinosaurusi u uzgajanju mladih ponašali slično današnjim pticama.

Jaja dinosaurusa su bila različitih veličina i oblika. Neka su bila okrugla i veličine teniske lopte, dok su druga bila veličine od preko pola metra i ovalnog oblika. Dinosaurusi su u globalu polagali mnogo više jaja nego ptice, čak i nezavisno od veličine jaja. Pored toga postojala je granica do koje je veličina jajeta mogla da stigne. Ljuska jaja je protkana malim porama kroz koje je kiseonik mogao da stigne do embriona. Maksimalna veličina svih jaja (do 53 cm) je kontrolisana stopom ili brzinom kojom je kiseonik mogao da prođe kroz pore na ljusci. Ako bi jaje postalo preveliko, kiseonik ne bi mogao da ulazi kroz ljusku u količini koja je potrebana embrionu.

troodon.jpg (14263 bytes)
Troodon, kliknite na sliku

Gnezda

Postoje dokazi da su svi dinosaurusi polagali jaja u gnezda. Ukupan broj jaja u jednom gnezdu malih theropoda kao što su Oviraptor (kradljivac jaja) ili Troodon (ranjivi zub) je bio oko 22, i do 25 u gnezdu hadrosaurusa kao što je Maiasaura (dobra majka guster). Troodon je polagao jaja u parovima najverovatnije tokom nekoliko časova. Za razliku od ove vrste, Maiasaura je polagao jaja u spirali, sa početkom na jednom kraju gnezda u kružnim, spiralnim nizovima sve do zadnjeg jajeta. Gnezda su takođe bila različita. Gnezdo Troodona je bilo obično oblika činije, iskopano u zemlji. Gnezdo Maiasaura je bilo mnogo impresivnije. Napravljeno od pažljivo nagomilane zemlje do visine od 2 metra, na čijem vrhu je sačinjeno plitko udubljenje obloženo granjem i travom. Maiasaura je naravno, bio prevelik dinosaurus da bi sedeo na jajima. Istraživanje gnezda ovog dinosaurusa je otkrilo više slojeva zemlje položenih tokom vremena što ukazuje da je gnezdo korišćeno godinu za godinom.

Jack Horner

Većina informacija o gnezdima Maiasaura i jajima dolazi iz lokacije nazvane Egg Mountain (Planina Jaja) koju je pronašao paleontolog Jack Horner u Montani, SAD. Na ovoj lokaciji je pronađen veliki broj gnezda, dok je analiza stenja pokazala da je u periodu Krede tu bilo ostrvo u plitkom jezeru. Izgleda da su krda Maisaura koristila ovo ostrvo kao porodilište i odgajalište svojih mladih. Gnezda su locirana jako blizu jedno drugom, sa dovoljno prostora da odrasli dinosaurusi ne nagaze na jaja. Ova kolonija je verovatno bila jedno bučno i zbijeno mesto, koje nije lepo mirisalo. Razlog ovom socijalnom životu je bila lakša zaštita celog krda od dinosaurusa predatora. Plitka voda oko ostrva je imala sličnu svrhu.

Naučnici su imali sreću da do sada otkriju ostatke embriona nekih vrsta dinosaurusa.  Troodon, Oviraptor, Therizinosaurus (guster sa kosom), Maiasaura i ornithopod koji još nije dobio ime, su poznati po pronađenim embrionima. Dosta kostura mladunaca dinosaurusa je takođe pronađeno što sve zajedno pruža uvid i informacije o njihovom rastu i razvoju, kao i o roditeljskom ponašanju. Ispitivanje malih kostiju Maiasaura beba je pokazalo da njihove zadnje noge nisu bile u potpunosti razvijene kada se životinja izleže iz jaja. Ovo ukazuje da mali Maiasaura nije bio u stanju da trči pa ni da hoda po izlasku iz jajeta. Rezultat toga je da su mladunci najverovatnije ostajali u gnezdu tokom prvih nedelja nakon rođenja. Ova ideja je nastala na osnovu pronalaska velikog broja sitno polomljenih i izgaženih ljuski od jajeta. Da su mladunci odmah napuštili gnezdo, ljuske ne bi bile toliko izmrvljene.

Za vreme boravka u gnezdu, roditelji su donosili hranu, vodu i pružali zaštitu mladuncima. Maiasaura su po izlasku iz jajeta bili veliki jedva 30 cm, ali bi već posle nekoliko nedelja dostizali veličinu od 1,5 m. Kada bi dostigli ovu velicinu, mladunci su bili dovoljno veliki da se pridruže krdu.

Za razliku od mladunaca Maiasaure, mladunci Troodona su napuštali gnezdo odmah nakon izleganja. Nožne kosti kod ovih dinosaurusa su bile snažne i oformljene odmah po rođenju i mladunci bi se odmah nakon rođenja sami dali u potragu za hranom, najverovatnije insektima i malim sisarima.

U Mongoliji je 1920. godine pronađen fosil Oviraptora na gnezdu. Naučnici su tada smatrali da je životinja uginula u pokušaju da ukrade jaje iz gnezda, nakon čega je i dobila ime "Oviraptor" (kradljivac jaja). Skorašnja istraživanja na istim lokacijama su dala identična otkrica, sa sačuvanim jajima ispod Oviraptora. Dalje istraživanje je dovelo do otkrića embriona malog Oviraptora u jajetu što je dovelo do zaključka da Oviraptor nije krao tuđe jaje, već je sedeo na gnezdu punom svojih jaja. Izgleda da je Oviraptor bio pažljiv roditelj kao većina današnjih ptica i da je svojom toplotom grejao jaja. Ovo je dobar primer kako istraživanja mogu da preokrenu dugoročna mišljenja o biologiji i evoluciji dinosurusa.

Uvod