Planete

NSPoint

Sunčev sistem
Sunčev sistem ima osam planeta
Generalna skupština Međunarodne astronomske unije donela odluku o planetama. Sunčev sistem ima osam planeta.

Generalna skupština Međunarodne astronomske unije (MAU) koja je od 14. do 25. agvusta ove godine održana u Pragu, izazvala je veliko uzbuđenje ne samo astronoma, već i šire javnosti. Otkriće velikih tela u Sunčevom sistemu, a i planeta oko drugih zvezda, do kojih je došlo u proteklih deset godina, nametnulo je potrebu da se precizno definiše pojam planete. Pokazalo se da je to mnogo veći problem nego što se činilo na prvi pogled. Stoga je i konačan stav MAU, koja je zapravo jedina i merodavna za rešavanje statusa nebeskih tela, odlagan sve do ove Generalne skupštine.

Već prvog dana zasedanje podnesen je predlog koji je s pono interesovanja dočekan, a koji je, kako se i moglo očekivati, izazvao burne reakcije. Po tom predlogu planeta je telo prečnika 800 ili više kilometara, koje ima dovoljno veliku masu da se pod dejstvom sopstvene gravitacije formira u (približno) sferni oblik. Po tom predlogu porodica planeta Sunčevog sistem bi narasla od devet na dvanaest (taj broj bi se vremenom povećavao sa daljim otkrivanjem tela koja zadovoljavaju navedene kriterijume), a nove planete bi bile Ceres (oko 950 km, koji je do sada klasifikovan kao asteroid), Haron (od sada satelit Plutona, a status planete bi zaslužio time što se zajednička tačka okretanja njega i Plutona nalazi izvan Plutona / Mesec i Zemlja se okreću oko zajedničke tačke, baricentra, koja se nalazi unutar Zemljine kugle/) i 2003 UB 313, telo koje još nije dobilo zvanično ime.

Stoga je na sednici Divizije III (telo MAU zaduženo za pripremu rezolucije o definisanju planeta) donesen novi predlog po kome bi Sunčev sistem imao samo osam planeta – sve dosadašnje, ali bez Plutona koji bi zajedno sa drugim sličnim velikim telima formirao posebnu kategoriju nebeskih tela za koja su su nuđeni razni nazivi: patuljaste planete, plutonska tela, plutonidi itd.

Sve do poslednjeg radnog dana Generalne skupštine, za kad je bila zakazana plenarna sednica na kojoj je glasanjem trebalo da se donese konačna odluka o ponuđenim predlozima, nije bilo izvesno koliko će ubuduće Sunčev sistem imati planeta. Po opštem mišljenju ovo je bila jedna od najnapetijih i najdinamičnijih Skupština ove ugledne međunarodne organizacije do sada.

Konačno, došao je 24. avgust (2006) kada je MAU donela istorijsku odludu da, kako nam je u telefonskom javljanju rekao dr Zoran Knežević koji je nepostredno učestvovao u kreiranju usvojenog predloga, od sada Sunčev sistem ima OSAM planeta. To su sve dosadašnje izuzev Plutona koji je svrstan u kategoriju planete patuljci. Uvedena je i kategorija mala tela u koje spadaju komete, asteroidi itd.

Već od danas više ne živimo u istom Sunčevom sistemu kao juče.

Aleksandar Zorkić

(25.08.2006.)

Sa Generalne skupštine
MAU 2006

MAU - DEFINICIJA PLANETE

DEFINICIJA PLANETE - PITANJA I ODGOVORI

SUNČEV SUSTAV IMA DVANAEST PLANETA?

IPAK OSAM PLANETA?

IPAK OSAM PLANETA? - nastavak

PLANETE - šta su to planete, podela, orbite, uporedni pregled planeta....

Šta je toplaneta? (02.08.2005.)

Tabele: Osnovn podaci o planetama

Planete/Zemlja (podaci o planetma u poređenju sa Zemljom)

Kako i zašto je Pluton toliko različit od drugih planeta?

PLUTON I DANAS - NEPOZNANICA