AM Home

PLUTON
LITERATURA

Sun?/span>ev sistem
Planete

Marko Stalevski                                                             Planete

Velicine

Veca slika 15 Kb

PLANETE

Planeta je telo koje direktno oblece zvezdu, dakle ne kao sto to cine sateliti koji oko zvezde idu kruzeci istovremeno oko drugog dela. Dalje, to je telo dovoljno malo da se u njemu ne moze razviti unutrasnja nuklearna fuzija, inace bi to bila zvezda ali dovoljno veliko da ga njegova sopstvena gravitacija formira u sferni oblik.

Podele planeta
  • Po svom polozaju planete se dele na unutrasnje i spoljasnje, a kao granica uzima se glavni asteroidni pojas koji se nalazi izme|u Marsa i Jupitera. Prema tome unutrasnje planete su Merku, Venere, Zemlja i Mars, a spoljasnje Jupiter, Saturn, Uran, Neptun i Pluton. Ponekad se unutrasnjim planetama zovu one koje su blize Suncu od Zemlje (Merkur i Venera), tj. tada je granicnik za ovu podelu putanja Zemlje. Ostale planete od Marsa do Plutona su spoljasnje.

• Prema strukturi planete se dele na terestricke i jovijanske. Terestricke (terra ? lat. zemlja) planete imaju cvrstu, stenovitu povrsinu, relativno su velike gustine, sporo rotiraju, nemaju prsten i imaju malo satelita ili ih uopste nemaju. U njih spadaju sve unutrapnje planeta: Merkur, Zemlja i Mars. Od ovih Venera, Zemlja i  Mars imaju atmosferu, dok je Merkur prakticno nema ? ona je toliko razre|ena da o njoj i nemozemo govoriti u nasem, zemaljskom smislu. Jovijanske planete su slicne Jupiteru. To su gasoviti dzinovi sastavljeni uglavnom od vodonika i helijuma, male su gustine, imaju brzu rotaciju, prstenove i puno satelita i verovatno malo cvrsto jezgro. To su Jupiter, Saturn, Uran i Nepun.
    Pluton se ne uklapa dobro ni u jednu grupu planeta i mogao bi da predstavlja zasebnu kategoriju. To je ledena planeta sa veoma izduzenom putanjom.
    Velicine planeta 1. Jupiter, 2 Saturn, 3. Uran, 4. Neptun, 5. Zemlja, 6. Venera, 7. Mars, 8. Merkur, 9. Pluton

• Po velicini dele se na male i gigantske. Male su Merkur, Venera, Zemlja, Mars i Pluton i njihovi precnici ne prelaze 13000 km. Gigantske su Jupiter, Saturn, Uran i Neptun i njihovi precnici prelaze 48000 km.

• Postoji i istorijska podela po kojoj u klasicne planete spadaju one koje su poznate od davnih vremena i koje vidimo golim okom. To su Merkur, Venera, Mars, Jupiter i Saturn. Moglo bi se reci da su to prave planete posto si im to ime, planete, dali Heleni. U anticko doba nije bila poznata priroda ovih tela i uocavalo se jedino njihovo brzo kretanje u odnosu na zvezde, pa otuda potice naziv - planeta znaci lutajuca zvezda. Moderne planete su one koje su otkrivene u novije doba i koje se vide jedino pomocu teleskopa. To su Uran, Neptun i Pluton.

<< Suncev sistem ? vrh ? Merkur >>