Astronautika

Dipl. ing.
Drago I. Dragović

dragovic@net.yu

23/10/2007.

Kako su danas javili zvaničnici, Kina će lansirati svoj prvi lunarni satelit – samo nedelju dana nakon što je regionalni konkurent, Japan, postavio na orbitu oko Meseca svoj satelit, i tako načiniti veliki korak u nezvaničnoj azijskoj trci u osvajanju svemira.

Uskoro će ta trka dobiti i trećeg takmičara, jer se za april uveliko najavljuje i lansiranje indijskog lunarnog satelita.

Kako je obelodanio Li Guoping, predstavnik kineske Nacionalne svemirske administracije, prozor za lansiranje za kineski orbiter „Chang’e 1“ će biti otvoren od srede do petka, sa prvim terminom u sredu u 18 časova po lokalnom vremenu (u podne po našem). Satelit će poneti već provereno pouzdana raketa–nosač domaće proizvodnje, „Dugi marš 3A“ („Changzheng 3A“, ili ko baš voli u originalu 長征系列運載火箭) Biće to već 6 lansiranje za Kineze ove godine, a 100. ukupno gledajući od 1970. godine, kada su izveli prvo lansiranje.

Za nas je put na Mesec velika tehnološka novina,“ izjavio je Li novinarima. „To će predstavljati veliki tehnološki temelj za razvoj kineskog svemirskog istraživanja.“

Chang’e 1“ – nazvan prema legendarnoj kineskoj boginji koja je letela na Mesec – biće lansiran sa sečuanskog lansirnog centra Xichang, na jugozapadu Kine.

Trenutno se obavljaju poslednje provere pred lansiranje, „koje su veoma zahtevne“, izjavio je Li. Po već oprobanoj tradiciji, nije želeo da odgovara na pitanja zapadnih novinara.

Chang’e“ će prvo ući u orbitu oko Zemlje, gde će se obaviti provera i baždarenja instrumenata i opreme, a onda će letilica krenuti ka Mesecu. U orbitu oko našeg satelita ućiće 5. novembra. Satelit je težak oko 2.350 kg, od čega je samo dvadeseti deo naučna porema. Nosiće 24 naučna instrumenta.

Glavni cilj istraživanja biće analiza hemijskog i mineraloškog sastava lunarne površine, izjavio je Kinez, dodajući da će ispitivati mesečevu prašinu i da će uz pomoć stereo kamera rezolucije 160 metara i rendgenskih spektrometara načiniti trodimenzionalnu mapu zanimljivih delova površine.

Očekuje se da će prve fotografije stitići u Kinu tokom druge polovine novembra. „Nakon toga nas očekuje godinu dana naučnih istraživanja,“ izjavio je kineski predstavnik.

Kina je izazvala pravi šok u regionu kada je 2003. postala prva azijska zemlja koja je poslala svog kosmonauta u svemir. Te godine Kina je takođe uspela da raznese jedan svoj stari satelit sopstvenom raketom za antiraketnu odbranu, što je prvi takav uspešno obavljen test na svetu, uključujući u Ameriku i Ruse. Bilo je jasno da sa njima više nema šale.

Naša misija na Mesec je strogo naučnog karaktera,“ kaže Sun Kwon, profesor fizike sa hongkonškog univerziteta. „Ne radi se samo o tehnologiji. To je mnogo više od lansiranja satelita, to je mnogo više od postavljanja prvog satelita u orbitu.“

Jako je dobro što Kina postaje velika sila,“ kaže Kwon, koji je pozvan da na čelu naučnika pomogne Kinezima u analizi podataka koje će „Chang’e“ pribavljati. „To pokazuje da se Kina sve više i više priblizava međunarodnoj svemirskoj zajednici“.

Ako sve protekne prema kineskim planovima, Chinese Lunar Exploration Program (CLEP) predviđa da 2008–2009 sleti na Mesec („Chang’e 2“), a 2012–2017 donese prve uzorke ili čak pošalje i prve ljude („Chang’e 3“).

Lansirna rampa No. 3 u Sečuanu (28°12′N, 102°02′E). Lokacija se lepo vidi na GoogleEarthu. Posebno je prepravljena za ovu misiju. Dobra ilustracija današnje Kine.
Ovo je slika iz 1922. Prikazana je princeza Chang’e. Zanimljivo je i da jedan krater na Mesecu, Chang-Ngo, već nosi njeno ime.

(23.10.2007.)