Astronomski magazin

2,29

Dragan Miladinovic mailto:dragmila@Eunet.yu
Tabela sazvezdja nasih krajeva,
Andromeda, Orion, Labud, Skorpija

U dobrim osmatrackim uslovima, ovo sazvezdje je lako naci. Dovoljno je slediti srebrnasti trag Mlecnog puta, koji deli nebo iznad nas na istocnu i zapadnu "poluloptu", i tamo gde se on priblizava juznom delu posmatracevog horizonta, stigli smo. Ovo sazvezdje se, gledano sa nase planete nalazi tacno u pravcu centra nase galaksije (Mlecni put), i prava je riznica zanimljivih objekata. Sam centar nase galaksije je zaklonjen gustim oblacima tamne materije, pa se u vidljivom delu spektra ne vidi nista posebno, ali u infracrvenom delu spektra (koje zracenje prodire kroz medjuzvezdanu prasinu), "vide se" oblak vrucih gasova i prasine koji se burno krecu, pa se pretpostavlja da se u sredistu nase galaksije nalazi crna rupa.

Najsjajniji, najlepsi (po skromnoj oceni pisca ovih redova) i najpoznatiji objekat u ovom sazvezdju je cuvena Laguna ? difuzna maglina (M8 odnosno NGC 6523). Golim okom u dobrim uslovima za posmatranje, vidimo je kao oblacic svetlosti, a vec uz pomoc dvogleda, posmatracu nesebicno nudi obilje pozadinskih, vecinom mladih zvezda koje svojom svetloscu obasjavaju oblak medjuzvezdane prasine. Ovo podrucje se moze nazvati "porodilistem zvezda" buduci da obiluje tamnim mrljicama, tzv "globulama" za koje se smatra da one predstavljaju protozvezde - tj oblake medjuzvezdane prasine i gasova koje se "okupljaju" da bi stvorile zvezdu. Malo severnije, ali u istom vidnom polju naseg instrumenta (dvogled 7x50) nalazi se isto tako cuvena Trifid (trolist) maglina, odnosno M20 ? oblak medjuzvezdane prasine ispresecan tankim trakama tamne materije, po cemu je maglina i dobila svoj "nadimak".

M20 (gore) i M8 (dole)

Ako ste dobro izostrili okulare na svom dvogledu, ovaj par izgleda priblizno ovako (slika levo, velika slika 58 KB):
Nedaleko od ovog para difuznih maglina (tacnije: levo, tj istocno od njih) nalazi se sjajni kuglasti skup (zbijeno jato) M 22 tj. NGC 6656, jedan od najlepsih na citavom nebu sa obiljem, obiljem zvezda (po nekim autorima, cini ga najmanje 75000 zvezda). Ovo jato je jedno od nama najblizih, sa udaljenoscu od oko 9600 svetlosnih godina od naseg oka.

Sta se jos iz ovog sazvezdja moze videti u okularu naseg "vizuelnog prijemnika"?
Uglavnom objekti dubokog neba:
M 17 ?"Omega" maglina
M 18 ? rasejano jato, na 10 juzno od "Lagune"
M 21 ? rasejano jato u blizini "Trifid" magline
M 23 ? rasejani jato 6.9 magnitude udaljen 2000 svetl. Godina,
M 24 ? u stvari zvezdani oblak u Mlecnom putu
M 25 ? rasejano jato sa oko 80-tak zvezda
M 28 ? zbijeno jato sa oko 20 promenljivih zvezda
M 54 ? zbijeno jato sfericnog oblika
M 55 ? zbijeno jato precnika 80 svetlosnih godina
M 69 ? zbijeno jato precnika 70 svetlosnih godina
M 70 ? zbijeno jato,
M 75 ? zbijeno jato, jedno od najudaljenijih (95.000 svetlosnih godina
daleko od nas).

Nadamo se da ce ovaj tekst biti dobar povod da nas poslusate i provedete mnostvo letnjih veceri uz Vas dvogled. Nismo sve ispricali, nesto morate otkriti i sami!

Zelim Vam vedro nebo!

U Novom Sadu, 20.6.1999
Literatura:
M. Muminovic
"Putovanje kroz sazvezdja" Sarajevo 1989.

Up