Astronomski magazin

IX-XII-IV

594,12

3,50

O

rionu covek mora da se divi. Mocan je, velicanstven i lep. Zbog svojih sjanih zvezda i velicine lako se uocava na nebu. Poznat je od davnina, pa ga i Homer pominje u Ilijadi. Orion spada u najstarija sazvezdja.
          U tradiciji Srba Orion se cesto pominje jer je sluzio za orijentaciju i za odredjivanje doba noci. Na nasem nebu se pojavljuje u avgustu i vidi se sve do aprila.
          Lakse cete prosetati ovim sazvezdjem ako znate njegovu helensku predstavu. Stari Grci su u njemu videli snaznog lovca koji u jednoj, uzdignutoj, ruci drzi veliku batinu, a u drugoj stit. Trup lovca markiran je sa cetiri sjajne zvezde. To su a, k,b i g, a tri zvezde d, e, i z u sredini cine pojas lovca. Tik iznad pojasa prolazi nebeski ekvator. Pojas je inace usmeren ka zvezdi Sirijus koja se nalazi istocno, ka horizontu (ili ispod njega).
           U ramenu sa uzdignutom rukom nalazi se vec pomenuta a Oriona, dzinovska zvezda koja ima i licno ime: Betelgez. Betelgez je promenljiva zvezda - nepravilna i pulsirajuca. Promena njenog sjaja je urvdjena 1836. godine. Njen spektralni tip je M2 Ib, a njena magnituda iznosi oko 0,45. To je ogromna zvezda, supergigant. Njen precnik je veci Suncevog, po nekim procenama, cak 1000 puta. Kad bi se nalazila na mestu naseg Sunca obuhvatila bi prostor skoro do Jupitera, a mi bismo se nalazili gotovuo u smam njenom centru. Kad je u maksimumu svetli kao 14000 sunca! Od nas je udaljena 427.5 svetlosnih godina.
          Desno od Betelgeza, u drugom ramenu lovca nalazi se Belatriks, g Oriona. Svoje ime ova zvezda je dobila u srednjem veku. Bellatrix je latinska rec, a znaci ratnica. U astroloskim knjigama onog doba kaze se da zene su rodjene pod ovom zvezdom predodredjene da budu srecne i da vole da pricaju (u sta ne treba sumnjati). Spektralni tip Belatriksa je B2 III. Ratnica ima magnitudu 1,64, a od nas je daleko 243 svetlosne godine.
          Stari arapski astronomi dali su beti (b) Oriona originalno ime: Rigel, sto zanaci gigantova noga To je ogromna zvezda pavkasto-bele boje, spektralnog tipa B8 Ia. Od naseg Sunca Rigel je sjajniji, pazite sad,  57 000 puta! Daleko je od nas, srecom, 772,9 svetlosnih godina. Prividni sjaj ove zvezde je 0,18, a na njenoj povrsini vlada temperatura 12 000?K. Vrlo blizu Rigela, na 9`` nalazi se jos jednaOrion zvezda 6,7m. Rigel pripada asocijaciji u Orionu.
          Saiph ili k Oriona cete teze uociti od ostalih velikih zvezda Oriona. Ona je nesto manjeg sjaja (2,07m) i blizu je horizonta pa njeni zraci prolaze kroz debele naslage Zemljine atmosfere sto joj umanjuje vidljivost. To je plava zvezda, B0 5Ia spektra. Od nas je daleko 721,6 svetlosnih godina.
          Ipak su zvezde pojsa najatraktivnije. Prva od njih tri, ona na zapadu pojasa, je Mintaka, d Oriona. Zapravo rec "mintaka" i znaci pojas. Naziv su joj dali stari arapski astronomi. Njena magnituda je 2,25m, ali joj se svetlost menja u periodu od 5,7 dana posto je to promenljiva zvezda (eklipsna). Njen pratilac je plavicasta zvezda 6,7m udaljen 52,8``. Njen spektralni tip je O9.5II, a od nas je dosta daleko, 916,2 svetlosne godine (provincija dakle). I Mintaka je clan asocijacije.
          Biserna niska, arapski Alnilam, (e Oriona) je naziv srednje zvezde Orionovog pojasa. To je ogromna zvezda. Od Sunca je sjajnija 40000 puta, ali magnituda joj je svega 1,69m jer se Alnilam nalazi daleko od nas. Svetlosnom zraku je potebno 1342,2 godine da stigne do nas sto znaci da ovu zvezdu danas vidimo onakvu kakva je bila u vreme rane Vizantije. Plave je boje, a njen spektralni tip je B0 La.
          Alnitak je takodje arapska rec i oznacava pojas odnosno kais, a u astronomiji to je z Oriona, treca zvezda Orionovog pojasa. Njena magnituda je 1,74, a nalazi se 817,4 svetlosne godine daleko od nas. Spektralni tip ove zvezde je O9.5 lb. Ima jedan razlog zasto volim da pogledam ovu zvezdu. U njenoj blizini nalazi se citav niz maglina, a medju njima je i ona cuvena, Ngc 2024 zvana Konjska glava. Naravno, ako pogledate ka ovoj zvezdi necete videti nista narocito jer su magline  suvise daleko i suvise sitne za golo ljudsko oko. Medjutim ako ipak zelite da vidite Konjsku glavu kliknite ovde!
          Ispod pojasa Oriona po tradiciji stoji mac. Mac je cesta meta osmatranja astronoma kako profesionalnih tako i amatera jer tu lezi fantasticna Orionova maglina. Vidljiva je i golim okom, ali za pravo uzivanje potreban vam je strasno jak teleskop. Ili bar pristup Internetu. Vi cete je videti ako pritisnete ovde. I ne zaboravite, Orionova maglina je mesto gde se radjaju zvezde.

gore1.gif (1391 bytes)