Astronomski magazin - HOME

Sadržaj AM

NSPoint

Izveštaj
Izveštaj sa Japetić Star Pary, Zagreb 2006.

Enes Maljevac
maljevac@ptt.yu
Pogledajte
JSP 2006: album fotografija (E. Maljvac)

Dani astronomije su u Novom Pazaru zamrli več godinu dana i niko iz društva nije preduzimao nikave aktivnosti. Društvo je bilo animirano od strane Zorkica za ovogodišnju Letenku kao i od strane Astronomskog društva "Rudjer Bošković" za letnju skolu Astronomije na Odvraćenici - Golija ali na oba mesta nije bilo odziva zbog različitih razloga. Poziv Radana na JSP sa dočekao sam oduševljenjem, jer je meni a i drugima bio potreban jedan dodatni stimulans da se uključimo u astronomske aktivnosti. Preko e-maila smo se detaljno dogovorili o načinu kako to da izvedemo tako da ja sada nebih to opisivao jer je Radan to detaljno objasnio u svom izveštaju. Reci ću samo da smo iz AD NOVI PAZAR krenuli ja i Lesi Hubanic, sa njegovim kolima SAB 6000 koji je jako prostran jer nismo na kraju znali koliko će nas biti. U svakom sličaju odustankom Kiš Lajoša i Aleksandra Zorkića nas četvorica / Janko, Enes, Radan, Lesi /smo se uputili preko granice. Lesi je vozio a mi smo dremuckali, razgovarali. Sa Jankom se nismo videli već dve godine tako da se imalo o čemu razgovarati. Posle peripetija oko snalaženja i traženja Jastrebarskog videli smo se konačno sa Borisom Štromarom, Vidom Nikolićem, Lidijom. Oko nas se muvao Vidov pas Don / zlatni ritriver/. Tu smo napravili prve fotografije insekta bogomoljke koju sam video samo na filmovima i televiziji/ vidi slike u prilogu /. Duža vožnja do Japetića, noć, malo i iznenadjenje za mene jer sam očekivao više ljudi na okupu. Ja i Lesi smo poneli iz Novog Pazara -mantije- specijalitet našeg mesta i počastili smo se na vrhu Japetića. Svi su bili oduševljeni ukusom "malih-zalogajnih bureka sa mesom " a Don je bio posebno oduševljen pa mi je stalno lizao prste na rukama. Nebo je bilo puno oblaka tako da smo samo razgovarali, upoznavali se, jer ja i Lesi smo znali samo Štromara. Posle smeštanja u Planinarski dom oko 24 časa pojavile su se prve pukotine u zenitu i zvezde su nam se počele pokazivati. Vid Nikolić je izvado svoju opremu pa smo počeli vidjati moneke M objekte u zenitu. Janko se sa svojim astrodvogledom 25 x 100 bio u centri pažnje jer i pored gledanja "iz ruke" M31 se pokazala u čtavoj svojoj lepoti.

Ostali smo do pola tri i onda se ponovo naoblačilo. Spavanje. Jutarnje budjenje, doručak, moja želja da probam nešto od ovih hrvatskih specijaliteta kuhinje. Divan pogled sa Japetića. Doilaze polako i nekoliko planinara. Janko montira svoj astrodvogled sa inprovizovanim kontrategom. Zabavljamo se. Kasnije odlazimo u šetnju do najvećag vrha Japetića - 888 mm prema mom GPS-u. U šumi Vid i ja primećijemo daždevnjaka i počunje slikanje / slike u prilogu /. Nebo nam nije naklonjeno. Povremeno sitna kiša. Ručak opet sa specijalitetima planinarskog doma. Popodne se pojačilo sunce pa Vid montira opremu i gledamo Sunce kroz njegov Orion 80 mm. ED. Slika jako dobra sa lepo vifljivim pegama i granulacijama na Suncu. Pakovanje i odlazak za Jastrebarsko u sigurnosti da se više nećemo vraćati na Japetic jer nam vreme nije naklonjeno. Nema veze, družićemo se u dolini. Izložba Astrofotografije sa svim pohvalama glavnim akterima Štromaru i Vidu. Odlazam na predavanje Korada o svetlosnom zagadjenu a pre toga jedna divna degustacija vina. Gospodarstvo koje je priredilo predavanje posle predavanja je priredilo i divnu večeru za sve goste. Preadavanje je bilo izuzetno dobro tako da smo svi poneli klicu borbe da se u svojim mestima počnemo baviti sličnom aktivnošću. Pala je odluka da se ide ponovo na Japetić jer se nebo potpuno olistilo. Išli smo do Kamenoloma, tu se zaustavili pa ipak odlučili da idemo do vrha. Na vrhu nas je ove večeri bilo puno, puno opreme je postavljeno i nisam priometio kako vreme izmiče. Video sam te večeri poslednju planetu našeg Sunčanog sistema - Neptun. Lesi je odlučio da spava u kolima, Planinarski dom je zatvoren, a mi smo ostali do jutra. Jankov dvogled je dominirao u posmatranju pa smo pravili red. M42 je izgledao jako lepo u njemu. Na kraju smo ostali ja, Vid, Štromar, Radan i Janko kao i ritriver Don koji je stalno trčkarao okolo. Odlazak i rastajanje uz posmatranje Venere i Saturna. Tokom puta magla. Janka samo ostavili u Šimatovcima a mi nastavili ka jugu. Svratili smo kod Radanovih roditelja u Doljevcu gde smo bili počašćeni divnim ručkom, domaćom rakijom i domaćim vinom. Rastanak, pozdravljanje i dolazak u Novi Pazar u 19 časova. Dalek put, ali nije za žaljenje jer smo dosta toga videli i upoznali neke nove ljude i stvorili nove predstave o daljem radu našeg društva i ja se nadam povećanim aktivnostima.

Želeo bih da se svo ovo društvo okupi jednog dana na Odvraćenici /1650 m/, na pl. Goliji / 1834 mm/ kod Novog Pazara gde bi mogli započeti neko novo tradicionalno druženje na prostorima Južne Srbije. To neka bude obaveza AD Novi Pazar kao i nekih novih klinaca koji su se u ovom gradu počeli interesovati za nebo, nabavili opremu i uz pomoć gore pomenutih iskusnih Astronoma - amatera proširili vidike drugim ljudima, povećali interesiovanje za ovu interesantnu, naučnu disciplinu.

Pogledajte
JSP 2006: album fotografija (E. Maljvac)