AM Home

izvestaj od 17. jula

C 2001 a 2 Linear 04.04.
Pronadjena kometa 14.04.
Raspala se kometa 05.01.
C/2001A2 Efemeride jul 01.
U potrazi za kometom 17.07.01
C/2001 A2 - jula 2001 17.07.01.

Crtezi C/2001a2  17/18.07.01.
C/2001 A2 - izvestaj 18.07.01.

Iz posmatrackog dnevnika A. Ilicica
Detaljan opis istorije komete 2001 A2; snimci; kako je tekla potraga...

gucic@email.com

U zadnje vreme se cesto prica o kometi C/2001A2 (LINEAR). Ova kometa se vec duze vreme vidi na nasem nebu i iz dana uz dan ona minimalno menja svoj polozaj na nebu krecuci se kroz mnoga sazvezdja. Za sada nije bilo mnogo osmatranja ove komete kod nas, bar ne zvanicnih. Jedino zvanicno osmatranje i lociranje ove komete je izvrsio Aca Ilicic koji je i izasao na jedan sajt na kome se nalazi lista ljudi, iz celog sveta, koji su posmatrali kometu.

Ali, tu se Aci ubacila i konkurencija, i to velika. U pitanju je AG "Saiph" iz Beograda. Cetiri clanova iz ove grupe (ukljucujuci i mene) je odlucilo da budu jedni od prvih u YU koji su posmatrali i locirali kometu LINEAR2001A2.

Bio je to ponedeljak, 16, jul. Nije bilo neko vreme za pohvalu, jer je bilo promenljivo oblacno, tj. na nebu su preovladavali debeli kumulusi izmedju kojih su bile velike rupe gde su se mogli videti pojedini delovi neba.

Uvece se ocekivalo, kako kazu meteorolozi, razvedravanje.

Krenuli smo oko 8 uvece, i stigli oko 9 u kucu naseg prijatelja Nemanje koji je radio sa nama projekat: Kometa. Kao sto sam rekao bilo nas je ukupno cetvoro i to su : Nemanja Matinovic, Miodrag Petkovic (predsednik AG"Saiph"), Danica Djukanovic i na kraju JA.

Od opreme smo imali moja dva "Bresser"-ova teleskopa, jedan sa performansama 76/700mm, i drugi dosta mocniji 114/1000mm, a pored ova dva teleskopa smo imali i dva dvogleda 7x50 i 7x35.

Cetvorka koja je imala projekat lociranja i skiciranja komete, se nadala da ce se do kraja dana nebo razvedriti.

I ono sto smo ocekivali, oko 22h nebo se razvedrilo i poceli smo sa raspakivanjem opreme. Nase osmatracko mesto je bilo stacionirano na jednom brdascetu iznad opstine Kaludjerica, Beograd.

A na 30 metara od naseg mesta je bio jedan veliki relej za mobilnu telefoniju 064, koji nas je sigurno maksimalno ozracio. Ali se nisam bunio zbog toga, jer sam imao pun signal na mobilnom:).

Da ne skrecem sa teme, osmatranje je pocelo oko 22 i 30 sati. Posto Pegaz i Andromeda nisu jos izasli dovoljno visoko, odlucili smo da se zabavimo sa M objektima. Prvo smo se koncentrisali na sazvezdja Strelac i Skorpija. Tu moze da se kaze da vrvi od M objekata, narocito u Strelcu. Posto smo gotovo sve objekte pronasli u ova dva sazvezdja, pomerili smo se na sazvezdje Labuda, Strele i Lire, i tu smo dobro prosli. Ukupno smo za nesto vise od sat i po nasli 21 M.

Kako je vreme odmicalo, Andromeda i Pegaz su vec dosta visoko izasli, i pocela je potraga za kometom u sazvezdju Pegaza, gde se tada i nalazila. Nemanja je radio na Barnardovoj zvezdi jer je pokusavao da odredi granicnu magnitudu teleskopa tako da je veci teleskop bio zauzet. Ja sam se zato dohvatio manjeg teleskopa i poceo sam da tragam za kometom. Posle par minuta gledanja kroz teleskop sam opazio jedan prilicno svetao maglicasti objekat. Odmah sam viknuo: "KOMETA!". Nemanja koji je radio na vecem teleskopu je gotovo pao sa stolice na kojoj je sedeo, a posto je za dlaku izbegao tu nezgodu, poleteo je prema meni i poceo da rusi sve stvari koje su bile pred njim.

Za tren oka svi su bili oko teleskopa u kome se videla kometa. Nastala je opsta guzva i prodiranje za sto bolje mesto pored teleskopa. U tom trenutku su se nasli tu i neki slucajni prolaznici kojima se probudila velika radoznalost da vide sta se to desava tako zanimljivo.

Dosli su i pitali nas sta se to desava, a mi smo im rekli da smo locirali kometu, i naravno zatrazili su odmah da provire kroz teleskop sto smo im, naravno, dozvolili.

Po mom satu, kometa je locirana u tacno 00:32 minuta, po nasem vremenu, sa teleskopom 76/700 tipa reflektor i korisceno je uvelicanje od 35x. Kometa je bila oko 6 magnitude i bila je slicna M13 po sjaju i velicini, dok je po obliku bila vidljivo drugacija.

Mogao se primetiti i vrlo mali rep kao i svetlo jezgro komete koje je bilo potpuno pomereno u stranu, a oko njega se videlo dosta maglicastog "materijala".

Kako smo pronasli kometu, zavladala je jedna predivna atmosfera u kojoj su ucestvovali i vec pomenuti slucajni prolaznici, koji su u konverzaciji sa nama pokazali veliko znanje i zainteresovanost za astronomiju.

Ubrzo je Miodrag, poznatiji kao Mica, napravio i skice komete koje cete videti uskoro na sajtu AM-a.

Posle toga smo ostali jos oko sat vremena posto smo locirali i asteroid Ceres koji je tada bio u sazvezdju Strelca. Sve u svemu lepo smo se proveli i zabavili, i sto je najvaznije ceo projekat je bio maksimalno uspesan.

Ovim pozivam sve koji imaju dvoglede i teleksope da vide ovu kometu dok se jos moze videti. Nije potrebno neko iskustvo za lociranje ove komete jer je dosta svetla i moram napomenuti da se bolje vidi u dvogledu nego u teleskopu. Ne bi bilo lose da se svi ugledamo na nase "komsije", kao npr. Makedonce koji izlaze napolje sa teleskopom da osmatraju dok je ratno stanje oko njih.

Ostalo je jos malo vremena, sta vise, locirajte je i mozda cete biti jedni od prvih u YU koji ste je videli, bas kao mi:).

[Kada govori o prvenstvu u lociranju autor teksta misli na drugo pojavljivanje ove komete na nasem nebu. Prvo je bilo aprila meseca ove godine, nakon cega je kometa jedno vreme boravila na juznom nebu.]