AM Home

(osmatracki dnevnik)

C 2001 a 2 Linear 04.04.
Pronadjena kometa 14.04.
Raspala se kometa 05.01.
C/2001A2 Efemeride jul 01.
U potrazi za kometom 17.07.01
C/2001 A2 - jula 2001 17.07.01.

Crtezi C/2001a2  17/18.07.01.
C/2001 A2 - izvestaj 18.07.01.

Iz posmatrackog dnevnika A. Ilicica
Detaljan opis istorije komete 2001 A2; snimci; kako je tekla potraga...

[Komentari u sivim tabelama su sa email liste na kojoj se vodila zadnjih dana prepiska o traganju za kometom c/2001A2]

Behaudin Karić
behaudin@yahoo.com

Pokusao, ali uz niz pogresaka i nesnalazenja ostao bez rezultata. Osmatranja sam izvodio iz grada zbog tehnickih problema da se prebacim na neku bolju lokaciju, to bi bilo izvodljivo tek za vikend. Gledajuci Plejade nedavno vidio sam zvjezde 9.25 m sa istog mjesta (balkon) pa sam bio optimista za A2. Elem komet sam pokusao da uhvatim od utorka.

Instrument: Reflektor Bresser Galaxia/S 900/114mm
Montaza: Equatorial EQ-2
Trazilac: 5 x 24 mm
Okulari: Kellner 24 mm i 6 mm + Barlow x2
Lokacija: Zenica 44N12 17E54, BiH

Utorak 17.07, i to "odoka" bez detaljnije karte. Poslije ovog eksperimenta shvacam da moram stampati karte do 8 m invertirane i velicine 5 stepeni koliko moje trazilo hvata tako da se lagano prebacujem od zvijezde do zvijezde. Na um mi pade kako bi bilo lijepo posjedovati dvogled za ovakve stvari. Trebam vece vidno polje i "real" sliku.

komentar
   Dvogled ti je bre zakon! Po meni je velika steta imati teleskop pre dvogleda! Nabavljaj ga kako god mozes! 7x50 je idealan a moze nesto i manje ako ti dodje pod ruku!  Ja se ne palim nesto na teleskope! Nije da ga nikad nisam pozeleo ali se na kraju ispostavi da je dosta komplikacija s njima!
   Moras vezbati svako vece kad se vidi nesto i posle par meseci bices dobar! [Aca]

Detalj sa vece karte [8 Kb]

Srijeda 18.07. prvo sam ostampanu kartu taj dan ostavio na poslu pa sam pokusavao poslije po sjecanju da je pronadjem ... bez uspjeha. Ali tu vece radim nesto sto me je tek sutradan "uzdrmalo". Tragao sam kako sam rekao po sjecanju i vise kada sam vec odustajao odlucim da nacrtam jednu karakteristicnu formaciju koju sam u trazilu nalazio iduci od Enifa prema 9 Pegaza. Tri zvjezdice s lijeve strane i pet sa desne dvije blize jedna drugoj, sve vrijedno crtam da bi sutradan znao odakle da krenem. Dolazim na posao i nalazim tu mikro-konstelaciju u Pegazu ali i to da je kometa bila UPRAVO TU, pogledom sam je okrznuo ali je nisam jasno definisao. Da li je gradsko svjetlo zasmetalo, da li sam vec bio dobrano dekoncentrisan ili ko zna sta, uglavnom imao sam je u trazilu ali je nisam jasno identikovao.

komentar
   Ako je to bio 7x50, on daje 2,2 puta sjajniju sliku komete od 5x24 trazioca, i to cini razliku. Verujem da je kometa oko 5.5-6m(?) bila vrlo tesko uocljiva u trazioucu, u gradskom nebu. To je totalna magnituda, sto znaci da je povrsinski sjaj bar jednu do dve magnitude slabiji cak i za najsjajniji, centralni deo. Granicna magnituda za golo oko mozda 4.5m, plus 2.5m kroz trazilac, vrlo tesko. [Vlada]

Cetvrtak zbog porodicnih obaveza nisam osmatrao nadajuci se da cu to moci izvesti u petak i za vikend. Greska velika, od petka do evo srijede 26.07. nebo je neumoljivo. Magnituda LINEARA A2 pada i moja nadanja da cu ga uociti ali izvukao sam dosta pouka iz svega ovoga i na kraju ipak NE ODUSTAJEM, ovo smatram "djecijim bolestima" koje treba prevazici.

KONACNO !!!

Veca karta 8 Kb

Cetvrtak 26.07.2001 u 23:40 LT sam je pronasao, i tek tada mi je bilo potpuno jasno zasto je nisam ranije uocio, pa ljudi ovo je moja ipak prva kometa. Preljepa je, mogu misliti kakva je bila prije 10-ak dana.

Uz gradsku rasvjetu i bez dvogleda (tek sada vidim koliko je to korisno kombinovati sa teleskopom) uspio sam tako sto sam isao klizeci zvijezde do zvijezde. Od 1 Peg. do SAO 89597 trazilom onda na Kellner 25 mm pa lagano SAO 89572, SAO 89565, SAO 89530 i konacno ONA ! Lici mi na grudvicu vate u vodi, skrabnuo sam  ugrubo u Paintu odprilike kava je bila. Hvala drugari na savjetima, podrsci i razmjeni iskustava,