AM Home

Iz posmatrackog dnevnika

C/ 2001 A2 LINEAR
(i kako sam je lovio)
V

A2 najbliza Zemlji 30. jun (Will Milan Central Arizona)

1) Posle par dana losijeg vremena kometu sam ponovo imao priliku da pogledam u ranim casovima 1. jula. Dan ranije 30. A2 LINEAR je projurila pored nas na minimalnom rastojanju od priblizno cetvrt rastojanja Zemlja-Sunce pa se tih noci najbrze micala po nebu. Sa terase sam sacekao da se pojavi iznad komsijskog solitera nesto pre 2:30. Uslovi se tada nisu bas mogli nazvati idealnim! Kometa se i dalje nalazila relativno nisko bas u visini sjajne zvezde jote Kita. Jedino sto sam mogao je da primetim kako je izgledala manje upadljivo od obliznje zvezde 6.0 magnitude (4676-1118). Posmatrao sam je do nesto posle 3:00 kada sam opazio da svice!

3. jul (by Lorenzo Focardi)

2) Sledeci nas susret desio se dve noci zatim u ranim casovima 3. jula. Negde pre 2:00 kada sam izasao A2 je vec bila na solidnoj visini za posmatranje. Sada se vec nalazila u sazvezdju Riba i uspeo sam da je veoma brzo lociram iako ranije nisam pripremio precizan polozaj. Primetno je bilo da nije izgledala posebno bolje nego ranije! Iako je tada trebala biti negde oko pete magnitude meni je poredeci je sa zvezdama i dalje izgledala slabije za neku 1.5 velicinu. Od tog dela neba prema jugu primecivao se i uticaj skoro punog Meseca koji je bio nisko na jugozapadu! To je nagovestavalo da noci sa mesecinom koje nastupaju nece biti posebno povoljne za kometna posmatranja. Bez obzira na to nisam smeo ponovo da cekam zoru jer je trebalo na posao ujutru!

3) 5.-og je bio pun Mesec pa sam u skladu sa tim i kometu posmatrao kratko! Uprkos mesecine sasvim se solidno videla ali nisam hteo da se zamaram procenom sjaja!

4) A2 Linear se na noc 6./7. zatekla unurar figure zapadne Ribe. Jos ubitacno jak Mesec se dodatno priblizio reflektujuci nebesku okolinu! To je i najveci razlog zasto se nekih posebnih detalja ovog posmaranja slabo secam!

Putanja A2 LINEAR tokom prve dve trecine jula sa polozajima kada je posmatrana

5) Dve noci kasnije 8./9. Kometa je stigla do same granice sa Pegazom odnosno do grupe zvezda koja je meni dobro poznata od ranije kao okolina promenljive R Pegaza. U prvom navratu sam kometu posmatrao pre ponoci i u tim trenutcima Mesec je sjajio nisko iz Jarca! I pored mesecine uslovi su bili dobri pa je kometa sa okolnim zvezdama cinila veoma lep prizor. Drugo posmatranje iste noci bilo je potpuno ne plalanirano. Naime oko pola tri probudila me je glasna muzika sa tvrdjave odnosno novosadkog letnjeg festivala EXIT-a (kasnije sam ustanovio da konkretno bio u pitanju Roni Size). Kada sam vec ustao da vidim o cemu se radi bila je grehota ne proveriti kako repatica izgleda na jedno 50 stepeni od horizonta! I stvarno se imalo sta videti jer je kometa je bila veoma upecatljiva u svojim dimenzijama i najvise mi se dopala do tada! Imao sam utisak da je jedino mesecina kriva sto nisam mogao da uocim i rep! Iako mi je ubrzo zamakla za tavanicu terase uz muziku sacekao sam veoma prijatno jutro! U medjuvremenu pojavili su se prvo Venera i zatim i nisko Saturn pa sam mogao da potpuno uzivam u predivnom ambijentu letnje zore.

12. jul S. Sposetti Gnosca, CH

6) Tri noci zatim 11./12. kometa se zatekla bas izmedju dve sjajne zvezde Hi i Zete Pegaza. Uslovi su bili dobri tako da se odlicno videla. Posle ponoci se sasvim prema istoku pojavio i Mesec oko 2/3 pun pa sam i njega malo posmatrao. Posle 1:00 kada se vec prilicno odvojio od horizonta poceo je da znacajnije osvetljava nebo i smeta. To je bilo pravo vreme da se povucem.

14. jul Todd Gross, Massachusetts USA

7) Sledece posmatranje desilo se u noci 14./15. (subota na nedelju). Bilo mi je u tom periodu posebno zanimljivo da kometu trazim bez znanja tacnog polozaja i da je na taj nacin svake veceri ponovo otkrivam. Tada se ona zatekla bas unutar venca zvezda oko sedme magnitude s kojim je stvarala veoma lepu sliku. Iskoristio sam ovo da samo uzivam u lepom prizoru.

17. jul (by Lorando Ligustri)

8) Posle vikenda saznao sam da je kometa 13. imala novi raspad i da je kao posledica ponovno registrovan i skok sjaja. Ja to nisam primetio koje vece ranije ali mi je bila veoma zanimljiva mogucnost da je sjaj kometa ponovo narastao na ispod pet sto bi moglo da znaci mogucnost da se kometa ponovo vidi golim okom. Prva prilika kada sam mogao ovo da proverim bila je u noci 17./18. kada su uslovi bili zaista fenomenalni. Bila je to prilika i da se uverim koliko zaista mogu postignem pri ekstremno dobrim uslovima. Bilo mi je potrebno da znam tacan polozaj gde treba da ocekujem kometu kao i precizne magnitude okolnih zvezda na granici vidljivosti pa sam zbog toga izvrsio potrebne pripreme uz pomoc racunara. Posmatranje je pokazalo da ipak nije bilo sanse da se kometa vidi slobodnim okom. Po mojim procenama nije mogla nikako biti sjajnija od 5.5 a verovatno ni od 6.0m. Najslabija zvezda koju sam uocio slobodnim okom bila je 13 Pegaza sa 5.3m sto znaci da bi 5.5 trebala da bude otprilike definitivna granica onoga sto se moze videti sa mog mesta pri idealnim uslovima. I pored savrsenih uslova kometa nije izgledala posebnio impresivno, a nije bilo moguce uociti i rep. Veoma bilzu komete lako je bila uocljiva zvezda 8.0m (1683-167) koje ipak nema na gornjem CCD snimku jer se zamalo nasla van vidnog polja.

18. jul snimak T. Scarmato Italy

9) Sledece vece 18./19. situacija je vec izgledala dosta losija jer je zamucenje atmosfere smanjilo vidljivost za najmanje jednu magnitudu. Kometa se tada maksimalno priblizila zvezdi 13 Pegaza (5.3m) i izgledala je uobicajno, bas onako kako sam vec navikao. Zbog slabih uslova nisam imao ambicija da je duze posmatram i procenjujem sjaj.

10) I pored veoma sparnog dana vece zatim 19./20. uslovi su bili vec znatno bolji, najverovatnije zbog vetra sa juga koji je prilicno zaduvao nesto pre ponoci. Kometi sam procenio sjaj uz pomoc zvezde (1670-650, 6.2m) na negde oko 6.4. Malo kasnije sam iskoristio dobre uslove da pogledam prema jugu po prvi put dva niska kuglasta mesijea M55 u Strelcu i M75 u Jarcu i vec mi ranije poznato M30 u cijoj sam blizini otkrio i slabiju zvezdu koja se redovno srece na njegovim fotografijama (6940-939, 8.6m).

11) Naredno vece 20./21. je trebala da stigne kisa ali je nesto kilavila i jedino je malo osvezilo. Vidljivost je isto bila jako dobra. Ipak dok sam se ja pripremio i zauzeo polozaj oko 0:30 vec se naoblacilo. Napokon oko 1:00 uspeo sam da docekam pauzu u oblacima i bacim pogled na A2. Izgledala mi je nesto losije nego ranije i definitivno sam uocio da slabi.

[jul 2001.]