AM Home

Iz posmatrackog dnevnika

C/ 2001 A2 LINEAR
(i kako sam je lovio)
IV

Kako sam bio sasvim ozbiljan u svojoj nameri da se makar na trenutak nadjem u drustvu ozbiljnih posmatraca kometa valjalo je poceti sa pripremama. Tako sam redovno pratio izvestaje publikovane na encke sajtu kako bih znao tacno sta me ocekuje. Trebalo je naravno i precizno locirati mesto pri horizontu gde ce se kometa nalaziti u jutarnjim casovima kada ce je za kratko biti moguce videti. Nekoliko ranijih veceri sam iskoristio da pomocu prolaza zvezda premerim koliko susedni soliter otkida od horizonta pri E-SE. Analiza je pokazala da je, kako bih ga izbegao i dobio skoro matematicki horizont, potrebno da izadjem iz stana na samu ivicu svog inace ravnog krova. Odatle je polozaj bio skoro idealan pa je sada jos samo ostalo da se saceka prvi pogodan momenat. Kao kljucne trenutke za akciju oznacio sam jutra nakon vikenda 23.-24. juna, ali je svakako bilo jako pozeljno da se za probu, nesto ranije, izvidi situacija. Kometa je tada jos bila sasvim juzno ali sam zbog njenog znacajnog sjaja procenio kako je bolje da nju krenem prerano nego prekasno. Postojala je i dilema dali kometu cekati budan ili legati pa ustajati samo koji sat kasnije. Na kraju sam se ipak odlucio za ovu drugu varijantu.

Vece 22./23. je bilo lose pa sam odlucio da nema smisla ustajati. Sledeci dan subota je donela definitivan popravak vremenskih prilika. Posle ponoci sam iskoristio prilku da po prvi put pogledam nekoliko objekata (M54, M55 i M70 u Strelcu i M30 u Jarcu) koji zbog svoje male visine prema horizontu zahtevaju najbolje uslove. Veliku pomoc sam imao u svom novom instrumentu, dvogledu 12x65 ciji sam ponosni vlasnik iznenada postao pre kojih mesec dana. Naravno nadao sam se da ce mi posebno dobro posluziti kao pojacanje u lovu na kometu.

Polozaji A2 od 24. do 28. juna u trenutcima kada se pojavljivala iznad jugoistocnog horizonta

1) Za to prvo jutro, 24. isplanirao sam kao napovoljnije vreme za potragu period izmedju 3:50 i 4:00. Ustajanje oko 3:25 bas u trenutku kraja astronomskog i pocetka nautickog sumraka. Na krovu sam bio negde pre 3:45 i tada vec nije bio mrak. Prvo sto sam uocio bila je Venera koja je bljestala sa istoka! Vreme je bilo odlicno, nebo bez sumaglice i oblaka a temperatura dovoljno visoka da ne bude hladno! Posle par trenutaka adaptacije na okolinu stigao je trenutak da se baci prvi pogled prema za mene interesantnom delu neba oko E-SE horizonta. Kometa je tada trebala da bude oko 2 stepena iznad horizonta sto znaci da se bas tih trenutaka pojavljivala iznad Trandzamenta. Mogao se ocekivati sasvim pristojni sjaj od blizu cetvrte magnitude stim sto nisam imao predstavu koliko je to zapravo uocljivo na prosvetljenom ranojutarnjem nebu. Oblast koju sam u tim trenutcima posmatrao izgledala je bezzivotno i ne nastanjeno zvezdama. Zbog toga pomeram pogled nesto vise prema jugu trazeci sjajnije ciljeve. Nailazim na veoma sjajnu Deneb Caitos ili Betu Kita ciji je izgled u mom dvogledu potvrdjivao da su uslovi stvarno odlicni. Nazad prema istoku i lako hvatam jos dve zvezde iz Kita Tetu i Etu obe slicnog sjaja od 3.5 magnitude. Malo prema dole je vec teze ali uocavam Cetu i slabiju Hi koja bi sa sjajem oko 4.5 trebala biti parnjak kometi. Nastavljem dalje jos dole trazeci kljucnu zvezdu Tau Ceti koja se zbog slicnosti sa Suncem ranije pominjala kao jedna od zvezda oko koje bi hipoteticki mogao nastati zivot. Ova prilicno sjajna zvezda (3.5m) se trebala lako uociti ali je blizina horizonta ucinila svoje! Morao sam sacekati je nekih 10 minuta dok se nije malo podigla i postala vidljiva ali ipak dosta tesko jer sam je na momente gubio. Ovo je pokazalo koliko je lov na kometu u tom trenutku bio tezak zadatak jer je ona bila ispod Tau jos neka 3 stepena. Posle 4:00 nebo je postajalo sve svetlije ali je jos nekih dvadesetak minuta bilo moguce posmatrati sjajnije zvezde. Na kraju sam primetio da je vec i Venera izbledela pa je bilo vreme da se prvo jutro potrage okonca. Ocito je bilo da su zbog male visine sanse bile gotovo ravne nuli i da je neophodan bar malo veci mrak. Ipak vreme je dobro iskorisceno za upoznavanje sa jutarnjim ambijentom i zvezdama koje ce mi sluziti za navigaciju prema kometi. Ostalo je samo da sacekam sledece jutro kada ce kometa zbog svog znacajnog kretanja prema severu i godisnjeg kretanja neba vec biti u nesto boljem polozaju za pronalazenje!

2) Iako sam procenio da bi zbog mraka bilo dobro izaci jos oko 3:30 ustajanje mi iz prvog puta ne uspeva. Ipak sam srecom na krov izasao otprilike u isto vreme kao i predhodno jutro! Kometa je tada 25. vec trebala biti nekih 5 stepeni na nebu sto mi je davalo vece nade da bih je mogao uhvatiti. Odmah sam potrazio Tau Ceti koja je vec bila vidljiva ali nije izgledala posebno bolje. Oblast u njenoj visini gde se trebala nalaziti A2 Linear ni pocemu se nije izdvajala od okoline! Vreme je polako prolazilo, zora je lagano rudila a ja nisam mogao uhvatiti nista sto bi i malo moglo liciti na ono za cim sam tragao. Gledajuci sa jacim dvogledom uspeo sam uhvatiti dve zvezde oko 5.5 samo koji stepen iznad oblasti na koju sam se posebno koncentrisao. Ipak komete koja je trebala biti preko dva puta sjajnija tamo nije bilo. Nekih petnajstak minuta pokusavao sam nadajuci se da ce nesto izroniti iz sada vec sve manje mracnog neba ali to se nije dogodilo. Mogao sam samo da priznam novi poraz. Sam neuspeh me nije toliko deprimirao kao pomisao da bi posle dva idealna jutra vreme moglo da se pokvari i tako mi ne dozvoli jos jednu sansu. Najbolje sto sam mogao tada da uradim je bilo da otspavam koji sat pre posla!

3) Moje skoro decenijsko posmatracko iskustvo je govorilo da ako uspeju da se sastave dve idealne noci za trecu nema nikakve sanse! Na srecu ovoga puta nisam bio u pravu. Preko dana nebo se malo zamutilo ali kako se blizilo vece situacija se popravljala. Kada se mrak spustio bilo je vec jasno da cu ujutru 26. imati novu sansu! Kometa se u medjuvremenu jos za koji stepen odmakla od horizonta tako da je pruzala znatno vece sanse da bude uhvacena. Cvrsto sam odlucio da vec u pola cetiri budem na polozaju. Sasvim sam bio siguran da nece biti vise greske i da je dosao taj trenutak kada me vise nista ne moze spreciti u svojoj nameri da ugledam kometu! Tacno u pola cetiri izasao sam na krov i poceo sa potragom! Mrak je bio nesto bolji ali zora je ipak krenula. Vec su se uocavale Ceta i Hi Kita a ubrzo se pojavila i Tau. Ove tri zvezde trebale su mi svojim polozajem nepogresivo ukazati na mesto gde treba pokupiti kometu. Ubrzo sam poceo uocavati i neke slabije zvezde ali od komete nije bilo ni traga! Vreme je prolazilo, zvezde su se polako dizale od horizonta, nebo se polako prosvetljavalo, a ja sam u nadi da ce se nesto pokazati neprekidno izmenjivao svoja dva dvogleda! Ma koliko se zestoko trudio da je ugledam nije pomagalo! Nisam mogao da verujem svojim ocima. Video sam jasno zvezde koje su i do dve zvezdane velicine slabije, a od komete ni traga. Ubrzo je nebo postalo previse svetlo tako da sam mogao polako da sumiram utiske! Jedino logicno objasnjenje onoga sto se to jutro desilo moze lezati u uslovima! Ono sto sam ja opisivao kao odlicni uslovi ipak je bilo veoma relativno jer iz grada visina ispod 10 stepeni u odnosu na horizont ipak nije bila dovoljna! Drugog objasnjenja nisam imao! Potsetio sam se na to kako sam se osecao tamo krajem aprila kada sam shvaio da vise nema sanse da je vidim kao vecernju! Bio sam uveren da sam sve svoje sanse prokockao i da cu kometu verovatno i ugledati, ali tek nakon svih!

Snimak A2 nacinjen 27. juna, istog jutra kada sam je prvi put ugledao (G. Sostero Remanzacco Obs. Italy)

4) Vec sam se sasvim pomirio sa mislju da nema nista od moje namere da medju prvima imam izvestaj o posmatranju komete! Medjutim situacija sa vremenom je bila neverovatna jer je navece ponovo bilo jasno da predstoji jos jedno jutro koje pruza nadu! Ohrabren time 27. ustao sam nesto posle tri a nekih pet ili deset minuta mi je jos trebalo da se nadjem na krovu. Tamo je bila fantazija jer su nestali svi tragovi hladnoce koji su se ranije osecali. Mrak je bio mnogo bolji nego ranije a videlo se i da su svi potrebni meteo uslovi odlicni. Venera sad vec moj stari znanac ponovo me je pozdravila sa istoka! Posle kratkog zagrevanja po sazvezdju Kita za budjenje usmeravam pogled pema oblasti koju sam ranije dobro proucio na racunaru! Posle par trenutaka konacno uocavam ono za cime sam toliko dugo tragao, kometu A2 LINEAR! Izgledala je bas onako kako treba za prvi put! Nije bila narocito impresivna ali jeste dovoljno ubedljiva da shvatim da je sve ono ranije sto mi se cinilo kao nesto sto bi moglo da bude ipak bio samo rezultat napora da se uoci nemoguce! Prvi utisak koga se secam bio je iznenadjenje njenim oblikom jer sam ne znam zasto ocekivao vise tackasti objekat dok je ono sto sam posmatrao bila difuzna maglica sasvim solidnih dimenzija. Bilo je negde oko 3:30 a kometa je bila iznad horizonta 8-9 stepeni. Posle nekoliko minuta uzivanja u prizoru slabog maglicastog svetla koje uspeva da se probije kroz mesavinu gustih slojeva atmosfere, dunavskih isparenja i novosadskog jutarnjeg smoga bilo je vreme da se predje na ozbiljne svari i prikupi "materijal" za potencijalni izvestaj! Da bih procenio sjaj koristio sam zvezde koje tamo i pominjem! Mada sam znao da kometa mora biti negde oko 4.5 ili nesto slabije ja sam procenjivao sjaj na nekih 5.5 jer je zaista kometa bila znatno teze uocljiva od na primer obliznje i nesto nize postavljene 47 Cet (5.5). Ovo se moze objasniti manjim kontrastom jer je sjaj komete rasporedjen na vecu povrsinu i jos tome treba dodati blizinu horizonta koja dodatno smanjuje sjaj difuznog svetla! Zadovoljan time sto sam konacno "nesto" i uradio prekidam posmatranje kada se nebo prosvetlilo nesto pre 4. Sutradan pre nego sta sam poslao sastavljen izvestaj bacio sam pogled na encke stranicu sa vec publikovanim reportima i veoma me je iznenadila cinjenica da jos nema izvestaja koji bi se mogao svrstati u moju kategoriju jer su uglavnom postirani posmatraci iz Australije i juznih delova Afrike i Amerike. Iako mi je to potpuno islo na ruku nije me nesto posebno obradovalo jer mi je to sasvim licilo na ne azurnost ove liste, a u sta sam se vec nekoliko puta ranije uverio! Poslao sam e-mail ne bas mnogo uveren da ce se to i objaviti! Istovremeno sam poslao slican izvestaj i na jedan portugalski sajt jedini za koji sam znao da jos prima ovakav materijal.

Jutro 28. jun M. Henderson Algarve, Portugal

5) Sada kada sam napokon uspeo u onome sto sam zamislio mogao sam biti sasvim zadovoljan! Dodatno me je radovalo to sto se vreme uopste nije kvarilo pa mi se pruzila lepa mogucnost da sledece jutro ponovim posmatranje i uporedim ga sa predhodnim! Peto jutro uzastopno 28. ustao sam najranije! Kometa je sad vec bila laka meta ali se ipak nije videla golim okom! Izgledala je nesto veca i bila malo sjajnija! Priblizila se grupi sjajnijih zvezda medju kojima su glavne bile Teta i Eta Ceti, tako da je sa okolinom stvarala veoma lep prizor. Konacno sam mogao da posmatram sasvim opusten i bez napora. Bila je to obicna maglina koja je izgledala pomalo ovalno. Mada su neki posmatraci pominjali i rep ja sam mogao samo da mastam o njemu! Na kraju mi je dosla ideja da bi zbog svoje visine u odnosu na horizont kometa sad vec mogla da se vidi i sa moje terase! To se potvrdilo i kada sam se spustio dole! Uspeo sam da sa uzivanjem posmatram kometu jos kojih desetak minuta do negde 4 sata kada je zbog prosvetljenosti nebeske podloge vec dobrano izbledela! Posto sam sakupio materijal za jos jedan izvestaj steta je bilo i to ne poslati. Pre toga sam naravno primetio da mi je predhodni izvestaj objavljen. Zajedno su postavljeni i izvestaji Ralf Kannenberg-a iz Zeneve CH koji me je pretekao za jedno jutro i japanca Yoshimi Nagai-a koji je (sa planine-vulkana) Fiji iskoristio prednost u ranijem dolasku dana. Ovaj drugi izvestaj mi je takodje postavljen ali naknadno sa nekoliko dana zakasnjenja kada sam se vec pomirio da od toga nece biti nista! U medjuvremenu mi je i sa portugalskog sajta stigao veoma zanimljiv odgovor.

Naredni dan je bio isto lep tako da se vec ne bih mnogo iznenadio da sam imao i sestu jutarnju sansu! Ipak predvece vreme se znacajnije pokvarilo a ja sam napokon dobio priliku da sastavim vise od dva-tri sata sna! Time se ujedno i zavrsila ova fantasticna serija jutarnjih posmatranja. Osnovni utisak nakon svega koji me nikako ne napusta je da sam imao gotovo neverovatnu srecu sa vremenom. Da mi je neko rekao da se krajem juna mogu sastaviti pet noci (jutara) sa izuzetno dobrim posmatrackim prilikama mislio bih da su to gluposti a eto bas se to dogodilo! Najvise zahvaljujuci tome uspeo sam i da uradim ono sto sam naumio!

[jul 2001.]