Astronautika

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

7.5.2007.

imageSaturnovi sateliti zarobljeni u prstenovima, Pan i Daphnis, jednovremeno su uhvaćeni na ovom snimku svemirske letilice "Cassini". Pan je bliži Saturnu, zato se brže okreće, i pretiče Daphnis svakih 19 dana. Na slici se Pan (prečnika 26 km) relativno lako uočava, jer liči na mali leteći tanjir, dok je Daphnis (7 km) jedva vidliv. Treba ga potražiti u manjoj pukotini, u blizini talasa koje Daphnis svojom gravitacijom proizvodi u materijalu obližnjeg prstena.

Slične talase proizvodi i Pan u Enckeovoj pukotini (videti ovde), ali iako je mnogo masivniji od Daphnisa, Pan je udaljeniji od ivica pukotine nego njegov manji saputnik. Zato su talasi koje on proizvodi mnogo manje amplitude i razvučeniji su od onih koje stvara Daphnis, pa su samim tim i teži za uočavanje.

Ova slika je napravljena u trenutku kada je letilica bila okrenuta ka osvetljenoj strani prstena, i pod uglom od oko 24 stepena ispod njegove ravni. Korišćena je "Cassinijeva" širokougaona kamera i vidljivo svetlo, a datum je bio 24. mart 2007. godine. U tom momentu, letilica je bila udaljena 889.000 km od Daphnisa, a ugao između Sunca–Daphnisa–letilice, ili faza, iznosio je 21 stepen. Razmera slike je 5 kilometra po pikselu.

Da podsetim: misija "Cassini–Hygens" je kooperativni projekat NASA, Evropske i Italijanske agencije. Misiju vodi Laboratorija za mlazni pogon (Jet Propulsion Laboratory), ogranak Kalifornijskog tehnološkog instituta (California Institute of Technology) u Pasadeni, za NASA–in Science Mission Directorate u Vašingtonu. Orbiter "Cassini" i dve brodske kamere su projektovane, razvijene i sastavljene u JPL. Centar za analizu fotografija se nalazi u Svemirskom institutu (Space Science Institute) u Boulderu, u Koloradu.

Za više informacija o misiji "Cassini–Huygens", poseti: http://saturn.jpl.nasa.gov/home/index.cfm. "Cassini" imaging team Homepage je http://ciclops.org.

(07.05.2007.)