Sateliti

Saturnov mesec ima prstenove!

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

8. mart. 2008.

Kliknite na ilustraciju
Rhea.jpg (71257 bytes)
Saturn viđen sa Ree. Jasno se vidi prsten oko planete, ali sličan takav "Cassini" je uočio i oko Ree.

Nasina svemirska letilica "Cassini" prikupila je dokaze da određena količina čvrstog materijala kruži oko Ree, drugog po veličini najvećeg Saturnovog satelita. To je prvi mesec do sada za koji je otkriveno da poseduje prstenove.

Pomoću šest specijalnih instrumenata na "Cassiniju" koji operišu sa ciljem da istražuju atmosferu i čestice oko Saturna i njegovoh satelita, otkriven je najmanje jedan jasno izražen  prsten prašine oko Ree.

"Do sada smo verovali da samo planete mogu da imaju takve strukture, ali sada nam izgleda da i Rea ima neke veze sa roditeljskom planetom," kaže Geraint Jones, naučnik i autor članka koji je 7. marta izašao u prestižnom naučnom časopisu "Science". Tekst je nastao na osnovu njegovih radova u Plankovom institutu za solarna istraživanja u Kaltenburg–Lindau u Nemačkoj, i kasnije u Mullardovim laboratorijama za svemirska istraživanja na londonskom University College.

Ugrubo, Rea (ili Saturn V) ima oko 1.540 km u prečniku, dok uočeni disk krhotina meri nekoliko hiljada kilometara s kraja na kraj. Čestice koje čine disk i umetnuti prsten su verovatno veličine sitnog kamenja i šljunka. Uočen je i jedan oblak sitne prašine koji se nalazi na oko 5.000 km od središta Ree, tj. na skoro 8 Reinih poluprečnika.

"Kao što otkriće planeta oko drugih zvezde, ili satelita oko nekih asteroida, i ovo otkriće prstenova oko satelita otvara potpuno novu stranicu u nauci," kaže Nobert Krupp, naučnik sa "Max Planck" instituta koji se bavi analizom podataka sa "Cassinijevog" magnetosferskog imidžing instrumenta.

Odmah po otkrivanju, naučnici su preduzeli niz matematičkih simulacija nebi li objasnili kako Rea uspeva da održi svoj prsten. Takvi modeli su pokazali da Reino gravitaciono polje, u kombinaciji sa orbitom oko Saturna, pruža mogućnosti održavanja prstena u jako dugom vremenskom periodu.

Ovo spektakularno otkriće je rezultat "Cassinijevog" proleta kraj Ree 25. novembra 2005. (na samo 500 km!), kada su osetljivi instrumenti sa letilice merili naelektrisane čestice u okolini oko satelita. Tri instrumenta su direktno detektovala prašinu. To se dalo očekivati, jer su svi Saturnovi meseci, uključujući i Reu, neprekidno izloženi pravoj kiši krhotina koja okružuje svemir oko njih. Drugi instrumenti su pomogli da se razume veza meseca na Saturnovom magnetosferom, i odbaci mogućnost postojanje atmosfere.

Postojanje diska krhotina i dodatnog tankog prstena prašine potvrđeno je merenjem količine elektrona koji prolaze kroz njih, a koje su utvrđivala dva instrumenta na "Cassiniju". Ti instrumenti su registrovali oštar prekid dotoka elektrona ka dvema poluloptama Ree, što je bio dokaz postojanja mehaničke prepreke. Vrlo sličnom metodom su 1977. otkriveni i Uranovi prstenovi, kada su na osnovu pozadiniskih zvezda, čija svetlost se javljala i gubila kroz prsten, astronomi sa Nasine "Kuiper Airborne Observatory" zaključili da postoje brojni tanki i nama nevidljivi prstenovi oko Urana.

"Dobijanje skoro identičnih rezultata sa obe strane Ree za nas je bilo odlučujuće," dodao je Jones. "Nakon analiziranja, odbacili smo sve druge mogućnosti i rekli da se najverovatnije radi o prstenovima. To stvarno niko od nas nije očekivao oko jednog satelita."

Jedno od mogućih objašnjenja za postojanje tih prstenova je neki veliki sudar Ree sa kometom ili asteroidom u davnoj prošlosti. Takav udes je mogao da izbaci u prostor oko Ree veliku količinu gasova i čvrstih otpadaka. Vremenom je gas otekao, a jedino što je ostalo su prstenovi čestica. Neki drugi Saturnovi meseci, kao naprimer Mimas, imaju ožiljke takvih katastrofičnih sudara koji su ga skoro raspolutili.

"Ssolarni sistem ne prestaje da nas zadivljuje," kaže Candy Hensen, koautorka objavljenog članka i naučnica koja prati rad "Cassinijevog" ultraljubičastog imimidžing spektrografa u Nasinoj JPL laboratoriji u Pasadeni. "Do pre samo nekoliko decenija mislili smo da je Saturn jedina planeta sa prstenovima. Sada možda imamo i jedan njegov mesec koji je minijaturna replika mnogo poznatijeg i izučavanjijeg roditelja."

Novootkriveni prstenovi stavljaju sada Reu u ešalon primarnih kandidata za dalja istraživanja. Neka preliminarna istraživanja Ree kada se (prividno) nalazila u blizini Sunca nisu potvrdila postojanje prašine u njegovoj blizini, ali se očekuje da će usskoro biti otkrivene veće čestice.

(13.05.2007.)