Astronautika

Rusi testirali mini–šatl

Dipl. ing.
Drago I. Dragović

dragovic@net.yu

Krajem prošle godine Rusi su sa poznatog kosmodroma u Bajkonuru najzad uspešno lansirali probnu mini–svemirsku letilicu ("Inflatable Re-entry and Descent Technology", IRDT), osmišljenu da vrati određene terete sa Međunarodne svemirske stanice nazad na Zemlju. Kako su rekli iz ruskog vasionskog konstrukcionog biroa Lavočkin, za tu svrhu je korišćen posebno prepravljen balistički projektil, koje Rusi imaju u velikim količinama.

Kako je javila ruska novinska agencija "Interfaks", letilica "Demonstrator R2", koja je ispaljena prepravljenom nosećom raketom "Volna" 1 sa nuklearne podmornice "Borisoglebsk"2 iz Barencovog mora, sletela je po planu na probni poligon Kura, koji se nalazi na ruskom Dalekom istoku, na poluostrvu Kamčatka.

1. Ili "Talas", predstavlja prepravljenu R–29R (SS–N–18) sovjetsku trostepenu balističku raketu koja se ispaljuje iz podmornica. Razvio ju je Mekejev biro za konstrukciju raketa. Ova verzija je dugačka 14,40 m i ukupnu masu od 34,4 tone. Može da iznese 50 do 115 kg u orbitu.
2. Ove podmornice tipa "Delta III" korišćena je kao lansirna platforma za raketu koja je ponela eksperimentalno solarno jedro, "Cosmos 1".

Inače, ova podmornica se 1993. "slučajno" sudarila sa američkom podmornicom istog tipa, "USS Graling". Štete su ostale nepoznate civilima.

Bilo je planirano da odmah po spuštanju letilicu prenesu nazad u laboratoriju i prvom prilikom će biti transportovana teretnim brodom "Progres" do svemirske stanice, da bi tamo bila iskorišćena za prenos korisnog tereta na Zemlju, izjavili su novinari agencije "ITAR–Tass".

shutte1.jpg (33542 bytes)
shutte2.jpg (44544 bytes)
shutte3.jpg (30991 bytes)
Uređaj bez vrha nakon spuštanja na Zemlju. Jasno se vide rezervoari azota. Prilikom spuštanja, vrh se odvaja, naduva, i nezavisno spušta.

Vrh konusne letilice je projektovan od lakog materijala – štita, koji je u stanju da podnese visoke temperature i može da leti po predviđenoj putanji bez motora, čineći tako mnogo jeftiniju opciju "Sojuz" letilicama koje su trenutno u upotrebi za slične svrhe.

Lavočkinov biro je uz pomoć kapitala multinacionalne korporacije "Daimler–Chrysler Aerodata" osmislio zaštitni omotač koji će, kad se naduva azotom, imati prečnik od pola metara i biti u stanju da zaštiti 350 kg težak kontejner.

Zvaničnici kažu da bi "Demonstrator" mogao da, na primer, vraća na Zemlju rezultate brojnih naučnih eksperimenata koji se svakodnevno obavljaju na stanici.

"Uspešno testiranje bi bio korak dalje ne samo u povraćaju korisnog tereta, već i u mogućnosti evakuisanja posade sa ISS, kao i mekog sletanja na druge planete," izjavili su novinarima inženjeri Lavočkinove laboratorije.

Letilica je inače po ugovoru napravljena za Evropsku svemirsku agenciju (ESA) i kompaniju "European Aeronautic Defence & Space Co." EADS je smešten u Francuskoj i Nemačkoj i vlasnik je 80% evropskog avionskog giganta "Airbusa". Američka kompanija "ILC DOVER", koja se bavi sličnim tehnologijama, ponudila je pomoć i usluge NPO Lavočkinovom birou.
Tri prethodna lansiranja sličnih letilica, koja su počela još 2000. godine, završeno je neuspehom, ali je ovo sa "Demonstratorom" prošlo uspešno. Kako su naučnici izjavili, svi sistemi su funkcionisali besprekorno.

(24.06.2006.)