Zvezde

Željko Mitkovski zeljko_m@mail.ru

EVOLUCIJA ZVEZDA

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 11 12 13 14 15 16 17 18  >

2.2.1 Braon patuljci

Pod terminom "braon patuljak" se podrazumeva nebesko telo koje je prošlo kroz isti proces nastanka kao zvezda, ali da pri tome nije sakupilo dovoljnu količinu gasa i prašine da bi u njegovom jezgru otpočela nuklearna fuzija. Drugim rečima, braon patuljci su zvezde koje nisu dovoljno masivne da bi podržale sagorevanje vodonika. Pošto je donja granica masivnosti za paljenje vodonika 0,084 Sunčeve mase, to znači da braon patuljci moraju imati manju masu. Po definiciji, centralna temperatura braon patuljka mora biti manja od 3 miliona stepeni, pošto je to kritična temperatura za paljenje vodonika. Tempetarura zavisi od mase, jer što je telo masivnije ono ima veću tempetaturu. Površinska temperatura braon patuljka se procenjuje na oko 2500K pa do manje od 1000 K. (Poređenja radi, najmanje zvezde, crveni patuljci, imaju površinsku temperaturu izmedju 2500 i 3500 K).

Slika 3

Temperatura zavisi od starosti braon patuljka. Što je patuljak stariji on je hladniji. Može se desiti da na početku života u braon patuljku otpočne nuklearna fuzija vodonika koja se neće održati. Mladi braon patuljci su vreli i liče na zvezde (L-patuljci). Međutim, pošto ne mogu podržati sagorevanje vodonika, oni se tokom svog života troše i vremenom hlade. Mogu se uočiti u srednjem infracrvenom delu spektra i kada se tako posmatraju izgledaju kao planete. Hlađenjem postaju sve tamniji i sve više liče na planete (T-patuljci). Za par milijardi godina toliko se će se ohladiti da neće biti moguće detektovati ih, jer će se stopiti sa ostatkom tamne materije univerzuma.

Braon patuljci mogu imati prečnik kao planeta Jupiter, u atmosferi mogu sadržati dosta istih molekula (npr. metan), ali su masivniji od planeta Jupiterovog tipa. Neki naučnici pretpostavljaju da braon patuljci imaju masu između od 10 i 84 Jupiterovih, ali je vrlo moguće da neka džinovska planeta ima masu istu kao i neki omanji braon patuljak, tako da striktne granice u veličini između braon patuljka i planete nema. (slika 3.)

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 11 12 13 14 15 16 17 18  >