Instrumenti

NSPoint

instrumenti
Britanci napuštaju teleskope "Gemini"?

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Sredinom novembra britanski profesionalni astronomi ostali su zatečeni odlukom "Science and Technology Facilities Council-a" (STFC) o otkazivanju daljnje suradnje i napuštanju projekta velikih teleskopa "Gemini" zbog nedostatka proračunskog novca.

Opservatorije Severni i Južni Gemini

Prema riječima Michela Rowan-Robinsona, predsjednika Britanskog kraljevskog astronomskog društva, astronome nitko nije konzultirao po ovom pitanju, a napuštanje istraživačkih projekata koji se provode na dva velika osam-metarska teleskopa "Gemini North i Gemini South", imati će ozbiljne posljedice na palnirane istraživačke radove. Britanija je sudjelovala sa 35 milijuna funti u gradnji ovih teleskopa, a godišnje izdvaja oko 4 milijuna funti za njihovo održavanje i tekuće projekte, te time posjeduje 23% vremenskog intervala za korišćenje teleskopa i opreme. U obrazloženju ove iznenađujuće odluke stoji kako je zbog proračunskog manjka odlučeno kako bi ovakav potez izazvao najmanje štete znanstvenim projektima astronoma obzirom da Britanija aktivno sudjeluje i u projektu Europske južne opservatorije (ESO), te kako će znanstvenici morati prilagoditi svoje projekte korišćenjem četiriju velikih teleskopa smještenih na ESO u Čileu.

Gubitak teleskopa "Gemini South" zaista ne bi bio nenadoknadiv, kaže profesor Rowan-Robinskon, obzirom da bi se veći dio projekata mogao ostvariti preraspodjelom vremena i resursa k ESO – teleskopima, no gubitak "Gemini North" teleskopa, smještenog na sjevernoj Zemljinoj polutci (Mauna Kea, Hawaii), bio bi zaista nenadoknadiv.

Astronomi sada užurbano lobiraju i traže načina kako da zadrže teleskope u čiju su izgradnju i rad uključeni od prvih trenutaka.

(21.11.2007.)

Instrumenti - gnomon, dvogled, teleskop...

ATM - Amaterska izrada teleskopa knjiga o samoizgradnji teleskopa (kompletno uputstvo)

Teleskopi - vrste, prednosti i mane. Komparacija teleskopa....

TELESKOP ZA SVAKI DŽEP

Počinje testiranje najvećeg IC teleskopa na svetu

INDIJA GRADI VELIKI TELESKOP NA HIMALAJAMA

AKARI – Provirivanje u dubinu

Ko' jajek - EURO 50 teleskop * MAMUTSKI EUROPSKI TELESKOP

SUPERTELESKOPI SVEMIRSKE GENERACIJE (17.03.2005.)