Asteroidi

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

23.12.2007.

Prema javljanjima svih velikih svetskih novinskih agencija, jedan asteroid hita ka Marsu i ima čak šansu 1 prema 75 da će da već sledećeg meseca da tresne u njega!

Poznato američko udruženje za prećenje NEO objekata (Near Earth Object Program – NEOP) javilo je da je još uvek teško odrediti precizan kurs ovog letećeg đuleta, ali su prilično sigurni da će pogoditi u crvenu planetu oko 30. januara sledeće godine i napraviti krater od makar jednog kilometra u prečniku.

Međutim, ne svodi se sve na domen kurioziteta. Ako ateroid, sa oznakom 2007 WD5, promaši našeg suseda, mogao bi sledećih godina ili decenija da se vrati i postane pretnja našoj planeti!

Da li će to i da se desi zavisi od putanje, a nju je jako teško proračunati jer se asteroid trenutno udaljava od Zemlje, objasnili su naučnici sa Catalina Sky Surveya kraj Tucsona u Arizoni, koji su krajem novembra i otkrili dotičnog uljeza.

Njegov prečnik je oko 50 metara, i pored nas je proleteo početkom novembra na udaljenosti od 7,5 miliona kilometara, ili oko 18 puta dalje od Meseca.

Za utehu, astronom Steve Chesley iz JPL u La Canada Flitridge laboratoriji u Kaliforniji kaže da su šanse za sudar svega 1 prema 1.000.000. "Tek statistika od 1 prema 100 bi nas naterala da sedimo uspravno u našim foteljama"

Ako bi do sudara ipak došlo, on bi bio uporediv sa Tunguskim asteroidom koji je pogodio ruski Sibir 1908. godine, i tom prilikom udištio oko 80 miliona stabala stoletne šume na površini od preko 2.150 kvadratnih kilometara.

U zavisnosti gde bi se hipotetički sudar dogodio, moglo bi da se desi da Nasini roboti, uključujući i Mars Reconnaissance Orbiter. i dva rovera – "Opportunity" i "Spirit" – imaju sedišta u prvom redu, ali naučnici za sada kažu da je među njima "naučnička bonaca".

"U normalnim situacijama uvek navijamo protiv asteroida (ako oni treba da pogode Zemlju)," smeje se Chesley. "Ali ovog puta baš navijamo da asteroid strefi u metu!"

Ako pogodi, podići e ogroman oblak prašine koji će se podići u atmosferu.

(23.12.2007.)