Astronautika

NSPoint

mars
Oppotrunity na putu bez povratka?

Marsov rover Opportuniy se već devet meseci šeta po rubu kratera Victoria neodlučan da li da krene u avanturu i spusti se na njegovo dno. Ako to učini, možda posle neće uspeti da se vrati.

Mršruta rovera na obodu Viktorije. Sol je Marsov dan.

Krater Victoriu* je pre više miliona godina izrovao meteorit i za planetarne pojmove on je još mlad. Njegov prečnik je 800 metara, dobro je očuvan i lepo pokazuje unutrašnje naslage stena. Dno mu je namreškano i možda krije tragove vode, a to je ono što naučnike najviše i zanima na Marsu. Istina, nekadašnje prisustvo vode na toj planeti je potvrđeno mnogo puta, ali novi dokazi su i dalje poželjni i naučnici bi rado da spuste rover u krater. Problem je što to za rover može biti put bez povrtaka jer je neizvesno da li će on moći da izađe iz njega. Zbog toga se prethodnih meseci tragalo za najpogodnijim putem do dna kratera. Sada kontrlorori misije smatraju da imaju dosta podataka i spremni su da usmere rover preko ivice Viktorije. Prema proračunima kontrlolora put kojim se Opportunity bude kretao ne sme da bude strmiji od 15, eventualno 20 stepeni i mora da bude dovoljno čvrst da bi rover mogao njime da se vrati.

Opportunity je, kao i njegov blizanac Spirit (nalazi se u krateru Gussev) na Marsu još od 2004 godine i već 13 puta je nadmašio svoj planirani radni vek. Projektovan je da na susednoj planeti radi 90 dana, ali se on i posle tri godine nalazi u dobrom stanju. Ipak kontrlolori misije ne žele da ga izgube i zbog toga su i bili oprezni u odluci da ga spuste u Viktoriju. Postoji još obilje ineresantnih lokacija koje će, ako avantura u Viktoriji protekne bezbedno, rover istraživati. Ipak, ako se ispostavi da je Opportunity upao u klopku, podaci koje bude poslao na Zemlju, biće vredni te žrtve, smatraju naučnici.

Dok se bude spuštao u krater rover će se upoznavati sa sve starijim slojevima stenja na Marsu. Ne treba ni sumnjati da će podaci koje bude slao na Zemlju naučnicima pomoći da detaljnije i preciznije uopznaju evlouiciju ove susedne planete.

* Ime je dobio po slavnom Magelanovom brodu koji je oplovio Zemlju