istorija |
IME PRVOG ASTRONAUTA BILO JE - HANA? |
|
Mnogo puta dosada mogli smo da čitamo o nemačkom tehnološkom čudu Drugog svetskog rata, raketi V-2 (“V” je skraćenica od “Vergeltungswaffen” odnosno ”oružje odmazde”). Visoka 14 m i teška 13 t ova preteča dalekometnih IBM projektila, bila je prva raketa čovečanstva na granici svemira - mogla je da dosegne do tada nezamislivih 80 km! Nešto manje se pominje V-1 (službena oznaka: FI-103 takođe i FZL-76). Ta stvarčica ustvari i nije bila prava raketa, više neka vrsta aviona sa propulzivnim pogonom (pulse-jat engine) pravi rodonačelnik današnjih bespilotnih letelica i krstarećih projektila. Umesto teledirigovanog upravljanja radio-vezom (nemačka armija je razvila i takve rakete, čak i rakete sa samostalnim infracrvenim navođenjem, tragom izduvnih gasova bombardera. Treba reći - imali su prve prave protivavionske rakete.
Recimo, raketa ”Raintohter” dvostepena raketa-presretač sa “plafonom” od 18.000 metara! Ispada da su Nemci onda, 1945. godine imali bolje rakete od nas 1999, jer mi Amere i njihove leteće tvrđave nismo mogli da “skidamo” na tih 18.000. Ustvari, već iznad pet kilometara imali smo neke probleme) letelica V-1 se kretala uz pomoć auto-pilota opremljenog žiroskopom, magnetnim kompasom i altimetrom koji je preko, za to vreme složene aparature, korigovao njeno kretanje. Letelica je bila duga 8 m i imala domet od 240 km. Do cilja bi dozviždala brzinom od 580 km/h. V-1 je bila revolucionarno oružje i pored brojnih nedostataka (zbog grubog i nepreciznog samonavodjenja ”na slepo” ovo oružje je više moglo da tuče neku oblast nego neki konkretni cilj, osim ako se pod ciljem ne smatra površina celog jednog grada veličine Londona). Ogroman broj V-1 je padao na desetine ili čak stotine kilometara od cilja sa svojim bojevim glavama od približno jedne tone klasičnog eksploziva, a mnoge su eksplodirale još tokom katapultiranja (V-1 je uzletala sa platforme nalik na skijašku skakaonicu).
E, sad dolazimo i do glavne stvari: V-1 je imala i pilotiranu verziju! Japanci su razvijali nešto slično sa pilotiranom verzijom raketnog aviona, nazvanog ”Oka” koga bi za razliku od V-1 do određene visine poneo bombarder i onda otkačio (nekoliko nepilotiranih V-1 su i Nemci lansirali na isti način). Pilot Japanske letelice je izvršavao samoubilački zadatak pogađajući Američki nosač aviona ili eksplodirajući usred eskadre bombardera B-29 (kada smo već kod Japansko-Američkog konflikta ne mogu a da ne primetim kako su naša saznanja o Drugom svetskom ratu, suprotno uvreženom mišljenju da smo dosada sve već čuli, ustvari puna nepoznanica i da mi praktično i ne znamo šta se tokom tog burnog perioda svetske istorije zaista izdešavalo. Recimo, većina ljudi misli da je jedini deo U.S teritorije napadnut od Japana bio Perl Harbur a da nikada nije došlo do napada na kontinentalni deo Amerike! A zamislite, ti Samuraji su bukvalno bombardovali Ameriku i to –balonima! Naime, njihovi naučnici su proučili kretanje vazdušnih struja koje se kreću iz Azije prema Americi pa su tako slali balone sa eksplozivom. Usred samih Sjedinjenih država je zaista više desetina ljudi poginulo od ovih ”poklona” s neba, ali se to doskora držalo u strogoj tajnosti).
Dakle, kao što rekosmo, pilotirana V-1. Prvi test-pilot bila je čuvena Hana Rajč (Hanna Reitsch) jedina žena odlikovana Gvozdenim krstom Prvog reda, nosilac specijalne izviđačke značke Luftwaffe, takođe i vrsni sportski pilot, jedriličar, padobranac. Hana Rajč je bila i prva žena pilot helikoptera u istoriji, prva žena pilot probnog raketnog aviona, mlaznog lovca i prva žena koja je jedrilicom preletela Alpe. Sve je više ljudi (o tome možete naći dosta materijala i na internetu) koji uporno tvrde da je ova vatrena Nemica i zagriženi član Hitlerove Nacional-socijalističke partije, hrabra žena-pilot koja je bila spremna da rizikujući vlastiti život svojim avionom izvuče Kancelara Rajha iz opkoljenog Berlina, bila u stvari i -prvi astronaut! (i ne samo to - u slušalicama je prva mogla da čuje i čuveni “countdown” naravno, na Nemačkom. Odbrojavanje unazad je inače, verovali ili ne, izum Nemačkog režisera Frica Langa, autora filma ”Metropolis” i “Žena na Mesecu”!). Na ovu tvrdnju mnogi samo odmahuju glavom ili prave grimase - pa svi znamo da je to bio Gagarin! Jurij je bio prvi. Ali glasovi se ipak ne smiruju iako su u manjini (videti recimo, sajt www.greyfalcon.us gde stoji, pored ostalog: She was first to fly a glider over the Alps, flew the first and jet plane, first to fly a rocket in sub-orbital flight, was the only woman to receive the Third Reich's highest award for bravery. She was actually the world's first astronaut).
Pa, da li je ime prvog astronauta u istoriji ipak Hana a ne Jurij? Ako mene pitate, navikao sam da je oprez majka mudrosti pa tako uvek u svakoj stvari ostavljam malu, malu dozu ”rezerve”, to jest sumnje. Setite se Orvela. Istinu čine samo dve stvari - svedoci i materijalni dokazi. Uklonite jedno i drugo i... pa, istoriju onda pišu samo pobednici. Da li se u sve umešala politika pa je nakon rata jednostavno bilo nedopustivo priznati da je jedna Nacionalsocijalistkinja, uz to i veliki Hitlerov fan, ustvari prvo ljudsko biće na pragu kosmosa? Na “You Tube” možete videti (First woman astronaut&test pilot-Hanna Reitsch) kratak dokumentarac koji je opisan kao let Hane Rajč letelicom V-1. Lansiranje je gotovo vertikalno, nisam našao podatak o tačnoj visini leta, ali čak i da je to “ispod proseka” Gagarinovog balističkog leta ipak treba razmisliti - da li Hanin let može da se opiše kao prvi sub-orbitalni let? Ako je tako, možda jednom u budućnosti nastupi i revidiranje istorije koju poznajemo, ko zna? Setimo se samo skorašnje fame oko Plutona. Da li je on deveta planeta ili on nije deveta planeta Sunčevog sistema? Stvari se ponekad menjaju ako zaboravimo predrasude.