Astronomski magazin - HOME

www.astronomija.com.mk

Pogledajte:

ALBUM slika

Prošle godine sam sa momcima iz AD Aristarha proveo dve večeri kod manastira Studenice koje su bile vrdene za zapamtiti. Poučeni tim iskustvom pokušali smo od prilike u isto vreme da organizujemo još jedan vikend pod vedrim nebom u društvu teleskopa, okulara, foroaparata itd. Drago je imao zadatak da sve to izorganizuje i dogovorio je sjajan arazhman. Sa Enesom iz AD Novi Pazar je dogovorio da se ide na planini Goliji ili tačnije na vrhu ili mestu Odvraćenica. Plan da se ide na samo dva dana je pomeren i pošli smo dan ranije tj u četvrtak 1. maja smo već bili u Novom Pazaru gde su nas dočekali naši domaćini Enes i Lesi. Posle kraćeg odmora uz roštilj krenuli smo uzbrdo ka Odvraćenici. E sada da vam dočaram razliku u visini pokušaću ovako. Kada sam krenuo iz Novog pazara bilo je toliko toplo da sam uljučio klimu u kolima, a kada smo stigli na Odvraćenici dočekao nas je sneg, doduše u osojima ali ipak pravi pravcati sneg. Dočekao nas je gazda koji je poslao jednog momka, Igora, koji je trebao da nas smesti i uputi oko pojedinosti smeštaja. Teleskope i naše stvari je od mesta gde smo parkirali do vrha gde su bile kolibe dovezao Lesi sa džipom dok smo mi prepešačili nekoliko stotina metara jer se kolima nije moglo do gore, a da se ne rizikuje neko neželjeno oštećenje. Posle razgledavanje bližeokoline ustanovili smo da je najbolje mesto za postavljanje teleskopa bilo odmah iza koliba. Lepa zavetrina i samo je antenski toranj oduzimao malo prostora na jugu što i nije bilo tragično. Pošto smo na Odvraćenicu stigli na vreme imali smo dovoljno vremena da se smestimo postavimo teleskope po danu da se lepo aklimatizuju i da odemo lepo da večeramo i da sačekamo dobar mrak da počnemo sa posmatranjem.

I počeli smo sa prstenastom planetom. Ja lično Saturn mogu da gledam celo veče i da mi ne dosadi. Prsten je već dobro podignut pa se Kasinijev procep jedva vidi po rubovima ali se ipak vidi dok se senka saturnova na prstenovima u pozadini jako lepo vidi. Kod mene u mom Orionu 200/1000 Satrun je odličan ali ni izbliza onom kao je izgledao u Enesovom TAL-u 200/2000 i sa mojim Hiperion okularom od 5mm. Na 400 puta povećanju Saturn je bio prekrasan. Sada sam po prvi put isprobao i prstenove za hiperion okulare (od 14 i28mm) i čak i sa tako ogromnim okularem Satrunu mom Orionu je bio odličan (5), pri povećanju od skoro 400 puta (tačnije 384 puta).

Posle Satruna prešli smo na objekte dubljeg neba. Uz neke standardne M objekte posmatrali su se i razni NGC objekti gde smo koristili UHC i OIII filtre. Pošto smo bili na visini od skoro 1700m nm, a nebo je bilo skroz vedro možete si samo i zamisliti kakvo je nebo bilo lepo za posmatranje. Laguna, Trifid, Labud i ko zna koja još maglina koja se našla u našim okularima izazivali su pravo oduševljenje. M101, M51, M109 videti jasno sa kracima je retko za videti. M57, M27 sa filtrima i povećani ohoho, e to treba videti. Lepo bre u P(irot za) M(alter). Parovi galaksija M65 i M66 kao M81 i M82 su uvek dobro došli u svakom vindom polju okulara. A kada M82 povecate preko 200 puta e to je da ti se oko zalepi na okularu. Sasvim se lepo vide oni tamniji delovi Cigar galaksije.

I tako je tekla noć skakajući od zvezde do zvezde u potrazi za objektima od otvorenih i zatvorenih jata do galaksija raznih oblika i profila do planetarnih maglina svih veličina i oblika.

Mene je umor sustigao negde oko 4h pa sam otišao u krevet koji je bio daleko celih 20 metara od mog teleskopa. E to je nešto što mi se najviše dopalo. Samo pokriješ teleskop u od Sunca i eventualne kiše i za manje od minute si u toplom krevetu. Sutradan smo iskoristili lepo vreme da se prošetamo i razgledamo okolinu. Posle šetnje ručak i odmor za uveče. Vreme je bilo promenljivo ali se se pred samo veče razvedrilo tako da smo i druge noći nastavili sa posmatranjem i fotografiranjem . Gucić i Drago su slikali još prve večeri, ali druga večer nije bila dobra za fotografiju jel su se stvorili uslovi za vlagu pa su se maglili objektivi. Boki i Drago su nešto pokušavali ali mislim da im nije nešto bog zna šta uspelo. Ipak smo nastavili sa posmatranjem sve dok nismo popadali od umora. Te večeri se gledao i Jupiter koji je još uvek dosta nisko pa treba sačekati da se podigne barem 20 stepeni da bi se mogao gledati bez plivanja u okularu.

Treće veće nas baš nije htelo. I ako se pred samo veče kao razvedrilo kretanje niskih oblaka nad nama se prosto igralo sa našim živcima. Taman nađeš nešto u okularu onda naiđe oblak i pokvari ti sve. Onda kreneš na drugo mesto kad ono i tamo isto. Moram priznati da sam se ja brzo predao i otišao u kolibu da večeram. U međuvremenu je počeo i film koji smo svi gledali osim Bokija koji je gledao zatvorenim očima. Posle filma nebo nas je totalno obeshrabrilo pa smo otišli spavati.

Sutradan smo morali da se pakujemo jer sve što je lepo ima kraj, zar ne. Po povratku sa Odvraćenice stigli smo u Novi Pazar gde smo posle kratke šetnje obišli ordinaciju Dr Enesa Maljevca, a zatim na ćevape i to bi bilo sve.

Moram da zahvali svima koji su mi pravili društvo tih dana. Mladji, Dragu i Slobodanu iz Ad Aristarh iz Kragujevca. Guicić Milanu iz Beograda, kao i našem domaćinu Igoru koji se svojski trudio da nam ugodi prestoj u kolibi na vrhu Golije. Enesu i Lesiju želim posebno da zahvalim na osećaju dobrodošlice koji sam imao tih 4 dana na Odvraćenici. Posle onakvog gošćenja i pažnje koju su nam posvetili mogu samo reći jedno veliko HVALA. Nadam se da ćemo i dogodine ponoviti sve ovo.