Asteroidi

Vaši komentari

nastavak
1   2   3

Mala nebeska tela

Preko 100 tona međuplanetarnog materijala pada na Zemlju svakog dana. Povremeno, neki objekti imaju dovoljno enegrije da se probiju kroz efikasni atmosferski štit naše planete i ostave trag o tome.

Asteroidi su velika kamena ili metalna tela koja potiču iz relativno toplih delova unutrašnjeg Sunčevog sistema, iz oblasti koja se proteže između orbita Marsa i Jupitera.

Komete su sastavljene uglavnom od vodenog leda, prašine i stena, i potiču iz hladnog i mračnog dela spoljnjeg Sunčevog sistema, daleko iza planetnih orbita. Naučnici veriju da su možda baš komete pre nekoliko milijardi godina donele prva organska jedinjenja na našu planetu.

Meteoroidi su ili komadi asteroida koji su se sudarili negde u kosmosu, ili otpaci odbačeni prilikom isparavanja kometa. Kada meteoroid uđe u Zemljinu atmosferu, tada ih nazivamo meteorima, a kada padnu na tlo zovemo ih meteoritima. Do sada je na površini Zemlje registrovano preko 160 kratera. Navešću samo 6 najznačajnijih:

Pre 50 hiljada godina:

BARRINGER KRATER

Arizona, SAD

Prečnik: 1,2 km

Uzrok: meteorit od 45 metara

Razlog za slavu: Poznat je i kao "Meteorski krater" (desno), i predstavlja prvi identifikovani i najbolje očuvani krater na Zemlji. Tokom šezdesetih godina, astronauti "Apollo" programa su provodili vreme tamo uvežbavajući tehniku uzimanja uzoraka. O ovom krateru

Pre 35 miliona godina:

Chesapeake Bay krater

Maryland, SAD

Prečnik: 85 km

Uzrok: meteorit prečnika 2–3 km

Razlog za slavu: Mada je pre mnogo vremena popunjen zemljom i vodom, to je najveći udarni krater u Americi. Prilikom tog događaja, napravljen je krater dubok više od 1,5 kilometara, koji je stvorio takav rezervoar slane vode koji i danas utiče na površinske vode u regionu.

Pre 35,7 miliona godina:

Popigaj krater

Jakutija, Sibir, Rusija

Prečnik: 100 km

Uzrok: asteroid prečnika 2–3 km

Razlog za slavu: Krater je pokriven industrijskim dijamantima, nastalim od ugljenika izloženog velikom udarnom pritisku. Savremene teorije pretpostavljaju da su ovaj asteroid i onaj meteorit koji je stvorio Chesapeake Bay, zapravo delovi istog nebeskog tela.

Pre 64,98 miliona godina:

Chicxulub basen

Jukatansko poluostrvo, Meksiko (Jukatan)

Prečnik: 170 km

Uzrok: asteroid prečnika 10 km

Razlog za slavu: Ovaj udar je izazvao ogroman cunami i zemljotrese magnitude 10. Naučnici danas veruju da je to dovelo do izumiranja dinosaurusa i preko 75% svih vrsta, delotvorno završivši geološki period krede.

Pre 1,85 miliona godina:

Sudbury krater

Ontario, Kanada

Prečnik: oko 250 km

Uzrok: kometa prečnika 10 km

Razlog za slavu: Na dnu kratera, zagrejanom usled udara i sa kometnom vodom, pojavili su se topli izvori, verovatno sposobni da podrže pojavu života. Rub kratera sadrži jedno od najvećih svetskih nalazišta nikla i bakra.

Pre 2 milijarde godina:

Vredefort krater

Južna Afrika

Prečnik: 300 km

Uzrok: meteorit prečnika 10 km

Razlog za slavu: Mada je sada najerodiraniji , Vredefort je najstariji i najveći takav krater na Zemlji. Nastao je oslobađanjem najveće ikada oslobođene energije na našoj planeti, što je možda pokrenulo evoluciju jednoćelijskih organizama.

Kliknite na crtež

1   2   3   4

(22.05.2007.)

ASTEROIDI

Strah od nebeskih stena

Još nema sudara, a kad će – ne zna se

Mogućnosti sudara Zemlje sa asteroidima i kometama

APOPHIS

MOGUĆ UDAR ASTEROIDA «2004MN4» U ZEMLJU !

ASTEROID ĆE NAS (IPAK) PROMAŠITI