AM Home

Brojevi od 40 do 52

Potrazite u AM

Sadrzaj AM

AM 2002. brojevi 1 - 13

broj 13/03   30. mart 2002.

LETNJE VREME: pomerite časovnike za jedan sat unapred. Kada počinje računanje po letnjem vremenu

Budimo u kontaktu: mailing 'Astronomija'

Refraktor vs reflektor! (ili: sočivo protiv ogledala -koji teleskop je bolji?)

Putujući po svemiru došli smo do njegovih krajnjih granica - 15 milijardi svetlosnih godina daleko od kuće. Koliko zvezda ima u svemiru, koliko galaksija?

• U šetnji po Mesecu stigli smo do Keplera. To je lep krater sa zanimljivom okolinom. Tu ćete naći i neke ne tako česte oblike reljefa.

U čemu je problem sa Mesijeovim maratonom? Da li će ga uopšte biti ove godine?

Vreme je kada se pišu maturski radovi. Objavljivanje ovih radova iz astronomije u AM postaje tradicija. Pošaljite svoj rad: maturski@astronomija.co.yu

Jeste li odgovorili na našu anketu o venzemaljcima: anketa

broj 12/03   21. mart 2002.

Još jedna "amaterska" kometa!

Snimci komete C/2002 C1 Skopskog AD (ponekad osmatranje komete može biti opasno)

Najnoviji snimci komete C/2002 C1 iz Wooden Observatory, Sremčica, Jugoslavija

Krater Kopernik na Mesecu jedan je od najlepših Mesečevih objekata i omiljena meta osmatrača. U njegovoj okolini se nalaze neka zanimljiva mesta - posetite ih.

• Nastavljamo da prelistavamo Atlas univerzuma i putujemo milijardu (!) svetlosnih godina daleko od kuće. Šta tamo ima?

broj 11/03   14. mart 2002.

PROLEĆE 2002 (20. mart u 20:17)

• Otkrivena nova kometa: C/2002 E2 !

Crni monolit i potraga za vanzemaljskim civilizacijama - by dr M. Ćirković

• FOTO - nekoliko divnih snimaka komete C/2002 C1

Alati i tehnike za istraživanje Meseca. Jedan simpatičan program za osmatrače Meseca i šta se može dokučiti o kraterima odavde, sa zemlje.

• U prošlim brojevima smo pričali o selenografiji, morima Meseca, te o morfologiji Mesečevih kratera. Sada krećemo na put i polazimo od kratera Tiho. Pogledajte kako ovaj divni krater izgleda izbliza, poisetite njegove veličanstvene zrake - upoznajte krater Tiho

Šta čitaoci AM misle o postojanju vanzemaljaca? Koja nova pitanja se otvaraju? Ako imate stav o 'elijensima' pročitajte ovaj tekst i odgovorite na pitanja.

Naša nova anketa

• Još jedan komentar na tekst 'Fermijev paradoks i ostale priče'

broj 10/03   7. mart 2002.

• Vreme je komete C/2002 C1 - procena sjaja

Zahvaljujući našem novom saradniku Siniši Lavrnji AM je dobio ekskluzivno pravo da iz Astronomy prenese tekst poznatog američkog astronoma Haringtona o traganju za Mesijeovim objektima. Ovo je možda drukčiji pristup tragaju. Pročitajte savete iskusnog osmatrača: M objekti

Još nekoliko stranica iz Atlasa univerzuma. Ovog puta smo već daleko od kuće - 100 miliona svetlostnih godina. Vidite sta tu ima: Superjato Device

Mesec. Pre nego što počnemo opis pojedinih kratera upznaćemo se sa kraterima uopšte: tipovi, koliko ih ima... Krateri na Mesecu

Još jedno mišljenje o datumu održavanja Mmaratona

Reakcije na tekst Fermijev paradoks i ostale priče. A uvezi sa tim obaveštavamo vas da sledi jos jedan tekst o SETI programu i da će se naša anketa o postojanju vanzemaljaca uskoro završiti (tj. postavićemo novo pitanje)Jako zanimljiv teleskop.

• Iz radionice Lasla Kiša: jedan jako zanimljiv toleskop.

broj 9/02   27. februar 2002.

Sa puta po svemiru: upoznajte Lokalno jato galaksija. Posetite Andromedinu galaksiju, pročitajte koje sve galaskije pripadaju našem Lokalnom jatu.

Ima li vanzemaljaca? Pročitajte Fermijev paradoks.

A na putu po Mesecu pogledaćemo Mesečeva mora. Upoznajte najvažnija mora na Mesecu.

Upoznajte More kiša. Tu ćete videti i najlepši zaliv na Mesecu, Zaliv Duge.

ILBA 9 - novosti iz balkanske astronomije.

VMManda - prvi ovogodišnji kamp na Debelom Brdu kod Valjeva.

broj 8/02   21. februar 2002.

• Putujući kroz svemir izašli smo iz naše galaksije i u ovom broju pruža nam se lep pogled na susedne galaksije. Nalazimo se na 500 000 svetlosnih godina daleko od kuće. Upoznajte satelitske galaksije.

Mesec tokom jednog pomračenja• Od ovog broja krećemo na još jedno putovanje. Putovaćemo po Mesecu, upoznati njegove kratere i planine.... ali pre toga ipak malo o selenografiji, o pravilima po kojima krateri dobijaju imena (da se ne iznenadite: stranice o reljefu Meseca izgledaju malo drukčije)

Istorija severnog neba - Priče i slike sa virtuelne izložba M. Erdeljanin na temu svemira.

Maja Erdeljanin: Istorija severnog neba

vox populi vox Dei
Kada će Mesijeov maraton?

Sugestije maratonaca.

broj 7/02   14. februar 2002.

Kometa C/2002 C1: DVA NOVA PRILOGA

1 Snimak komete (SAD)
2 Procena sjaja

Nastavljamo putovanje kroz vasionu. Izaćićemo izvan Mlečnog puta da go dobro osmotrimo. Pogledajte gde je naše Sunce - Mlečni put

Kometa C/2002 C1 - Kometa je hit ove zime i o njoj će još biti priče. Pogledajte njeno kretanje do maja meseca.

Mm
Kada će Mesijeov maraton?

Postoje sugestije da se maraton odloži.

ILBA - Šta ima novo u balkanskoj astronomiji (na engleskom).

Posmatranje Sunca: dolaze sunčani dani, posmatrajte Sunce na jednostavan i bezbedan način.

ANKETA - Šta mislite da li postoji život van naše planete?

kraj polemike
o 'Južnom srpskom teleskopu': Umesto odgovora

broj 6/02   7. februar 2002.

Krstareći Atlasom univerzuma idemo više hiljada svetlosnih godina duboko u svemir. Međutim, još uvek smo kod kuće, u Galaksiji tj. Mlečnom putu. U ovom broju AM videćemo neke od najleših maglina i zvezdanih jata. Tu su Plejade, Konjska glava, zatim čuvena Orionova maglina pa, maglina Rak koja još nosi i oznaku M1. Zatim, posetićemo predivne planetanre magline..... uostalom, krenite i pogledajte.

C/2002 C1 C/2002 C1 - nova kometa na našem nebu; kako su je naši osmatrači "vijali".

Nova nova na našem nebu. Narednih dana biće to velik izazov za osmatrače sa malo boljom opremom.

Softver: simpatičan program za osmatrače Meseca. Odgovara na pitanje koje predele noćas  možemo da vidimo na našem prirodnom satelitu.

Komentari....
Na tekst o nesuđenom Južnom srpskom teleskopu stigao je još jedan komentar.
i polemike
Zatim tu je komentar na odgovor koji je AM objavio u prošlom broju (takođe u vezi sa JST). Videćemo šta će biti u narednom broju (k'o što je i red).

broj 5/02   31. januar 2002.

KapelaPutovanje kroz svemir nastavljamo. U ovom broju idemo 250 svetlosnih godina od Sunca. Bacite pogled na Sunce sa te razdaljine, pogledajte spisak zvezda koje nas okružuju na razdaljini od 50 svetlosnih godina....

Modeliranje oblika i karakteristika površine asteroida.... Odličan rad za one koji žele da prodru dublje u izučavanje asteroida.

POLEMIKA - prošle nedelje jedan čitalac je u svom komentaru na tekst Krvavi ili Južni srpski teleskop postavio autoru teksta nekoliko polemičkih pitanja. Pročitajte odgovor.

Februar je!

Zašto februar ima 28 dana,
koje događaje nam je pripremila nebeska mehanika,
šta da gledamo na februarskom nebu,

Na kraju pogledajte Mesečeve faze
i svakako sliku meseca

4/02 - 24. januar 2002.

Atlas svemira Krećemo na daleki put. Polazimo od Zemlje i idemo sve dublje u svemir. U ovom broju ćemo videti šta se nalazi na 12.5 svetlosnih godina od Sunca (i više), a sledeće nedelje putujemo dalje. (Ovo putovanje je omogućio Richard Powell koji je je ljubazno dozvolio da preuzmemo stranice njegovog sajta: An Atlas of The Universe)

Istorija Sunčevog sistema. Stari tekst ali proširen i dopunjen. Pročitajte teorije o nastanku Sunčevog sistema i kako su nastali Zemlja, Mesec, komete, kakav je životni put našeg Sunca....

Sunčev sistem

FOTOGRAFIJA - prošli put smo vam pokazali divne fotografije komete 2000 WM 1 (LINEAR), ali tada nismo bili u prilici da damo i podatke o samom snimanju. Dakle, ko, kada, kako.... sažeti podaci o snimanju.

Komentari
Jedan komentar se odnosi na raniji tekst o studijama u BG: komentar o studijama.

Pročitajte šta čitaoci misle o tzv. Južnom srpskom teleskopu. Jedan komentar pruža nekoliko zanimljivih podataka, a drugi je opet napisan u polemičkom tonu i na taj će AM da objavi svoj odgovor, k'o što je i red, u naradnom broju. Komentari o Južnom srpskom teleskopu

3/02 - 16. januar 2002.

Krvavi teleskop - kako je propao projekat Južni srpski teleskop. Ovo je priča o kojoj se ćuti. Mnogi i ne znaju za nju, a oni koji znaju samo tužno odmahuju rukom i ne zele da pričaju.

Hipotetička tela - nastavak priče o objektima za koje se jedno vreme verovalo da postoje. Na redu su dve vrlo, vrlo kratke storije: o šest satelita Urana i o 14. satelitu Jupitera

Fotografija - veoma uspešne fotografije komete WM1

C/2000 WM1 C/2000 WM1

Knjige - najavljujemo izlazak dve izuzetne knjige.

Reagovanja na tekstove o AD "Ruđer Boskovic" - beležimo jedan komentar iz Beograda i jedan komentar iz Zagreba.

2/02 - 9. januar 2002.

Hipoteticka tela - Saturnov 9. i 10. satelit

Opet Rudjer - nesto se desava.

Ovo nema veze sa Rudjerom
ili
Kako izbeci skupstinu

(Iz Zbirke saveta za clanove uprave AD - pocetni i srednji nivo)

komentari citalaca:
Dva komentara na tekstove o AD "Rudjer Boskovic"

Da li je 2001KX76 zaista najveci asteroid? Komentar na clanak o 10 najzanimljivijih dogadjaja u 2001.

EFEMERIDE

Cvorovi Meseca
Sumraci
Godisnja doba

1/02 - 4. januar 2002.

2001 BY5 prolazi blizu - jos jedan asteroid u susedstvu. Treba ga potraziti ovih dana.

Knezevic novi direktor AOB? - U Astronomskoj opservatoriji Beograd doslo je (neki kzau, konacno) do smene.

O "Rudjeru" po drugi put: SKUPLJAJU SE POTPISI; sta je AM pogresno napisao, zasto je vazna skupstina....

Komentar na tekst Problemi u AD "Rudjer"

ILBA br. 7 - informacije o balkanskoj astronomiji (na engleskom)

Marsovi sateliti - nastavak price o hipotetickim telima Suncevog sistema.

Galerija slika Skopskog AD